COMPANYIES AÈRIES
Crònica 29/02/2012

Vueling retalla un 77% el seu benefici per l'alça del petroli

El benefici de Vueling va caure un 77% durant l'any passat, fins als 10 milions. La principal causa és el combustible, que suposa un terç dels costos totals de la companyia aèria i s'ha encarit un 40%.

Ignasi Pujol
2 min
El conseller delegat de Vueling, Alex Cruz, durant la roda de premsa posterior al tancament de Spanair.

BARCELONA.L'aerolínia de baix cost Vueling va tancar el 2011 amb un benefici de 10,38 milions d'euros, una xifra que suposa una davallada del 77,4% respecte a l'any anterior, segons va comunicar ahir la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Aquest dràstic descens en els guanys de l'empresa s'explica per l'increment del preu del petroli, que es va disparar un 40% l'any passat.

El conseller delegat de la companyia, Alex Cruz, va explicar ahir a l'ARA que ha sigut "virtualment impossible" acostar-se al benefici del 2010 (de 46 milions d'euros) a causa de l'encariment del cru. El preu mitjà del barril de petroli Brent va passar dels 79,9 als 112,1 dòlars. Vueling va gastar l'any passat 253 milions d'euros en combustible, un terç dels costos totals.

La facturació de l'aerolínia, participada en un 45,85% per Iberia, va créixer un 8,4%, fins als 863 milions. Durant el quart trimestre de l'any la companyia va registrar unes pèrdues d'11 milions d'euros, enfront dels 4,44 milions perduts en el mateix període de l'any anterior.

La demanda interior s'estanca

El mercat aeri espanyol va créixer un 6% durant l'any passat gràcies a l'increment del 9% dels moviments entre l'Estat i la resta d'Europa, mentre que la demanda interior es va mantenir plana. "Creiem que la demanda de vols interiors tampoc no creixerà aquest any", va indicar el primer executiu de l'aerolínia. La companyia va transportar 12,3 milions de viatgers el 2011, un 11,6%, i espera augmentar la seva oferta de seients enguany fins a un 25%.

Vueling va registrar 970.000 viatgers de connexió l'any passat, un terç dels quals van enllaçar diferents vols a l'aeroport del Prat, on la low cost controla el 23% del trànsit global.

Malgrat la dràstica reducció dels beneficis, Cruz assegura que Vueling ha estat probablement una de les dues úniques aerolínies -juntament amb Ryanair- que han tancat l'any amb guanys nets. A més, l'aerolínia amb seu a Barcelona té una sòlida posició de caixa, amb 246,5 milions d'euros i sense endeutament bancari. El conseller delegat va comentar que aquest coixí servirà com a garantia per a l'ambiciosa operació de renovació de flota que preveu tancar aquest estiu. Es tracta de substituir el mig centenar d'avions que té durant els pròxims anys, un contracte que pot arribar als 2.000 milions de dòlars (1.490 milions d'euros). L'aerolínia ja ha començat a negociar amb els tres principals fabricants d'avions: Airbus, Boeing i Bombardier.

Actualment tots els avions de Vueling provenen del consorci europeu Airbus, el qual el president de l'aerolínia, Josep Piqué, ha estat proposat com a conseller en representació de l'estat espanyol.

stats