Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El Consorci demana que el nou accés ferroviari internacional no parteixi en dos el polígon

La Zona Franca es rebel·la contra el Port

El Consorci de la Zona Franca ha enviat una carta al govern espanyol, la Generalitat i l'Ajuntament per intentar evitar que el nou accés ferroviari al port parteixi en dos el pulmó industrial de la ciutat.

El Consorci de la Zona Franca (CZF) de Barcelona no vol ser el cap de turc de les polítiques de transport ferroviari de mercaderies a Barcelona. Tampoc en vol ser botxí. Només vol que se'l tingui en compte. Això es desprèn de la carta que la institució, titular del polígon de la Zona Franca i controlada pel govern espanyol, ha enviat a l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, i al delegat del govern a Catalunya, Joan Rangel.

El motiu del document és la proposta del Port de Barcelona que l'accés ferroviari a la nova terminal de contenidors de la infraestructura, la terminal Prat, es faci a través del carrer 4 del polígon de la Zona Franca. El nou accés ferroviari al port ha de donar resposta a l'ampliació de la superfície de càrrega de contenidors. El 2006 l'Autoritat Portuària de Barcelona va adjudicar al grup xinès Hutchison la concessió del moll Prat, que acolliria la nova terminal de contenidors. Per donar sortida a les mercaderies s'ha de construir una via d'ample internacional.

La nova terminal, de cent hectàrees, entrarà en funcionament previsiblement l'any que ve i els accessos encara no s'han construït. L'accés al port era una de les actuacions afectades per la retallada inversora del govern espanyol, però l'executiu de Madrid i el Govern estan buscant una solució. La proposta del Port de Barcelona, traslladada la setmana passada al CZF, no ha agradat gens al Consorci. La institució rebutja "frontalment" l'accés pel carrer 4 perquè és "un eix vertebral de la mobilitat general del polígon industrial".

La carta està signada pel delegat especial de l'Estat al CZF, Manuel Royes, pel conseller director general del fabricant d'automòbils Nissan, Ryouji Kurosawa, per la directora general de Mercabarna, Montserrat Gil de Bernabé, pel president de l'Associació d'Arrendataris del Polígon de la Zona Franca, Antoni Maré, i pel director regional de Makro, Juan Miguel Jurado. La carta no s'adreça al Port -tot i que a la pràctica és com si ho fes- però sí a les tres administracions que designen els membres del consell d'administració.

Pulmó industrial català

"Demanem -diu el text- a les autoritats competents que la urgència de resoldre aquest problema portuari no es faci a costa de perjudicar la mobilitat general de la principal àrea productiva de Barcelona, la qual cosa implicaria de retruc un greu perjudici al cor del teixit productiu de Catalunya".

El CZF argumenta que la proposta del Port suposa partir en dos el polígon i "provocaria un col·lapse circulatori permanent al llarg d'aquest accés viari essencial per al polígon de la Zona Franca i comportaria l'isolament per via terrestre de Mercabarna, de les indústries del polígon i fins i tot del mateix recinte portuari".

La solució definitiva a l'aïllament del port arribarà amb la construcció de l'estació de mercaderies a l'antiga llera del Llobregat, però la proposta del CZF com a solució provisional és aprofitar el ramal de Ferrocarrils de la Generalitat, pel qual es transporten les peces de Seat, o fer un bypass per Can Tunis.

El CZF ha convocat aquest dimarts la Mesa de Mobilitat del Delta per tractar aquest assumpte. No és el primer cop que el CZF se sent menystingut per una connexió ferroviària. Ha criticat diverses vegades el traçat que fan servir FGC, Comsa Emte i Pecovasa per transportar peces de Seat de les instal·lacions del grup a la Zona Franca a la fàbrica de Martorell.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT