Publicitat
Publicitat

Els països emergents amenacen l'hegemonia econòmica d'Occident

Ja fa anys que s'ha previst un increment exponencial de les economies emergents, especialment dels anomenats BRIC (amb les sigles en anglès): el Brasil, Rússia, l'Índia i la Xina. Però en els últims mesos s'ha fet palès un canvi del flux dels diners dels organismes mundials de reequilibri. El Fons Monetari Internacional (FMI) ha començat a prestar diners a Europa, especialment als països rescatats (Grècia, Portugal i Irlanda), una situació impensable fa dos anys.

Segons destaca Federico Steinberg, professor de la Universitat Autònoma de Madrid i investigador del Real Instituto Elcano, els països emergents han trampejat la crisi molt millor que els desenvolupats. Aquesta sortida a dues velocitats està accelerant el procés de convergència entre rics i pobres, alhora que reconfigura els fluxos comercials i financers, assegura Steinberg, que afegeix que aquesta reordenació del poder econòmic "augmentarà les probabilitats que es produeixin conflictes econòmics transnacionals", que es poden concretar en problemes dins institucions tan "sòlides" com el mateix FMI o l'Organització Mundial del Comerç (OMC).

L'acumulació de l'estalvi als països emergents, tant pels superàvits per compte corrent com per les rendes derivades de les exportacions del petroli, suposarà un augment del protagonisme dels fons sobirans (compten amb uns pressupostos de més de tres bilions de dòlars) i de les empreses públiques d'aquests països. La Xina ja s'ha convertit en un dels principals banquers d'Europa, incloent-hi Espanya, assenyala Steinberg. Cal esperar, doncs, que les monedes d'aquests països emergents també es converteixin en una progressiva amenaça per a l'euro, que participa en el 40% de les transaccions mundials. Amb tot, la moneda europea ha guanyat terreny al dòlar a poc a poc en les transaccions mundials, i va suposar el 26,3% com a moneda reserva dels bancs centrals el 2010, segons les últimes estadístiques del BCE.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT