Publicitat
Publicitat

El RACC posa en dubte els beneficis de la mesura

Amb els 110 km/h només s'estalviarà un 2% de benzina

A partir de dilluns serà efectiu el nou límit de velocitat a autovies i autopistes. Ahir el RACC va mostrar la seva oposició a la mesura. Entén que se n'obtindrà un estalvi energètic insignificant.

S'esperava la reflexió del RACC sobre les mesures del pla energètic aprovat per Madrid. I el club automobilístic més important de l'Estat no es va mossegar la llengua. Va afirmar que la reducció del límit de 110 km/h en autopistes i autovies no és positiva, perquè els costos de la mesura són més elevats que els beneficis que se n'obtindran. "No és una bona idea", va expressar Miquel Nadal, director de la Fundació RACC, que ho va argumentar amb xifres. En un escenari molt favorable, la iniciativa del govern espanyol només suposarà un estalvi d'entre l'1% i el 2% del consum de combustible, i no del 15%, com detallava l'Estat. L'estudi també va posar en dubte l'impacte en la factura energètica. Nadal va apuntar que l'estalvi en les importacions de cru serà d'entre 200 i 300 milions d'euros a l'any, una xifra que representaria un 1% de la despesa petroliera d'Espanya durant el 2010.

El RACC va deixar ben clar que la reducció de velocitat (que serà efectiva dilluns) no ataca les situacions de conducció en què el consum és més elevat. Per exemple, quan els cotxes arranquen i frenen en les zones de congestió de les grans àrees metropolitanes. La mesura d'estalvi tampoc afecta els cotxes que circulen a les ciutats i les carreteres convencionals, que acumulen respectivament el 15% i el 40% dels quilòmetres recorreguts pel parc d'automòbils, ni els vehicles pesants, amb un consum de carburant més elevat que els turismes.

El club automobilístic va lamentar que el degoteig de propostes del govern central hagi "confós" els conductors, que havien fet un esforç per reduir el consum de carburant sense la necessitat d'accions coercitives (un 10% en els últims dos anys, segons les dades facilitades ahir al matí). El RACC també va alertar que la limitació de 110 km/h podria disparar el nombre de multes. "Tal com està plantejada la mesura, hi pot haver un increment de la recaptació", va exposar Nadal, que va sol·licitar que la senyalització sigui visible, així com resistent al vandalisme i la meteorologia.

Altres mesures més efectives

Valorats els inconvenients de la mesura, el RACC va proposar al govern central que la limitació de la velocitat sigui realment temporal. Per això, va sol·licitar a l'Estat que estableixi un termini de caducitat i fixi uns criteris objectius als quals es vinculi l'eliminació del nou màxim de velocitat, com el preu del cru. El vicepresident primer del govern espanyol, Alfredo Pérez Rubalcaba, va oferir una resposta després del consell de ministres. El límit dels 110 km/h es mantindrà en vigor durant quatre mesos, fins al 30 de juny, quan se n'avaluarà la continuïtat. El RACC també va expressar la necessitat que es facin públiques, cada mes o cada trimestre, les sancions que s'imposen als conductors. Calcula que poden ser elevades tenint en compte que la iniciativa s'aplicarà en 9.000 quilòmetres d'autovia i 3.000 quilòmetres d'autopistes.

Convençut que el pas dels 120 als 110 km/h no són la millor solució, el RACC va explicitar que hi ha mesures que faciliten un estalvi més alt en el consum de combustible. En aquesta llista d'idees "senzilles" -tal com les va qualificar Nadal- hi figuren mantenir una correcta pressió dels pneumàtics dels vehicles, utilitzar l'aire condicionat en lloc d'obrir les finestres o aplicar tècniques de conducció eficient.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT