Publicitat
Publicitat

AEROPORTS

Vueling quadruplica les pèrdues en el primer trimestre per l'augment del cru

El petroli provoca estralls al Prat

L'escalada del preu del petroli dels últims mesos, provocada per les revoltes al món àrab, està provocant danys col·laterals. Les aerolínies, que tenen en el combustible el cost variable més determinant (suposa prop d'un 20% de les despeses d'una companyia aèria), comencen a veure aflorar en els comptes els estralls provocats per l'increment del preu.

Vueling, el principal operador de l'aeroport del Prat, amb una quota de mercat del 22%, va presentar ahir els resultats del primer trimestre de l'any. La companyia, participada en un 46% per Iberia, pràcticament va quadruplicar les pèrdues, fins als 23,17 milions d'euros, a causa de l'increment del 41% del preu del combustible. Gràcies als contractes de cobertura que la companyia té amb les entitats financeres (que permeten assegurar-se el subministrament de fuel a un preu màxim) l'impacte s'ha reduït a la meitat, fins als 11 milions d'euros.

A Barcelona l'increment del preu del cru i el refredament de les vendes propi del primer trimestre de l'any (aquest any, a més, la Setmana Santa ha caigut a l'abril) s'han sumat a una situació de sobrecapacitat (més seients al mercat dels que els viatgers demanden) que ha pressionat els preus a la baixa. És a dir, tot i veure que els costos no paren de pujar, les aerolínies no poden pujar els preus dels bitllets a causa de la forta competència. Vueling, Spanair, Ryanair i EasyJet són els principals operadors del Prat i mantenen una lluita aferrissada. El conseller delegat de Vueling, Alex Cruz, va explicar que la tarifa mitjana en les rutes amb competència ha baixat un 15% respecte al primer trimestre de l'any passat. Del total de rutes de Vueling, en un 75% dels casos se solapen tres o més companyies, davant del 60% de fa un any. La tarifa mitjana per passatger de Vueling s'ha situat en 53,49 euros, un 4% menys.

Cancel·lacions

La companyia presidida per Josep Piqué s'ha vist fins i tot obligada a fer "cancel·lacions tàctiques" de vols, que s'han reduït en un 6% en rutes amb múltiples freqüències diàries. La facturació entre gener i març ha estat de 127,15 milions, un 10% menys. Vueling calcula que ha deixat d'ingressar 6 milions d'euros en el primer trimestre per l'augment de la competència.

"Els nivells alts de petroli netegen la indústria", va dir Cruz anticipant més moviments de concentració al sector. Per aconseguir altres fonts d'ingressos Vueling passarà a operar set rutes d'Iberia a Madrid i alimenta les rutes de llarg radi de l'aerolínia espanyola tant a Barajas com al Prat. Per això Vueling preveu transportar aquest any 12,5 milions de viatgers, un 15% més que el 2010.

La companyia vol aliar-se amb American, British, LAN i Avianca per aportar passatgers de connexió (en preveuen 742.000 aquest any). Cruz assegura que l'aposta de Vueling continua sent el Prat.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT