Publicitat
Publicitat

Anàlisi

El president que sap que ha de fer discursos inspiradors

Un discurs de set minuts d'un president per televisió no es fa per traslladar gaires arguments. La televisió és el lloc dels estereotips, de les metàfores i de les imatges que no demanen explicació. Artur Mas ho sap i per això va fer un discurs inspirador de manual.

1. El president Mas es va presentar davant les càmeres barrejant austeritat amb autoafirmació. El seu aspecte indicava que se sentia diferent i especial. I, sobretot, els seus gestos van proclamar frame a frame que se sentia decidit.

2. S'han de fer servir símbols que tothom entengui: Mas va tornar al Palau de la Generalitat, on no hi van faltar la bandera, sant Jordi i la referència a El cant de la senyera .

3. Qui inspira parla amb metàfores. Així s'han d'entendre imatges del discurs d'ahir com: "A partir de les nostres arrels ben fondes, aixecarem noves branques de benestar, prosperitat i llibertat".

4. Che Guevara i Obama ho sabien: les paraules abstractes amb un contingut positiu motiven i no es taquen amb una realitat massa prosaica. La dosi d'ahir: camí, treball, esforç, sacrifici, imaginació, creativitat, moral, victòria, convicció, llegat, història, dignitat, horitzons.

5. Obama criticava els cínics. Mas també suavitza els enemics amb eufemismes: les incerteses, les amenaces, la incomprensió i l'hostilitat.

6. El líder inspirador parla en primera persona del plural. Aquest va ser el recurs estrella: nosaltres mateixos, els nostres esforços, el nostre país, trobarem les energies, entre altres exemples.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT