Publicitat
Publicitat

DESACTIVAT EL CONFLICTE LABORAL AMB UN ACORD

El pacte redueix la retribució i les hores de feina, i ara es vol evitar la vaga a Aena

El sou d'un controlador baixa a 200.000 euros

Al límit del termini l'àrbitre escollit per les dues parts del conflicte va dictar el laude d'obligat compliment que acaba amb el conflicte per negociar el segon conveni col·lectiu dels controladors.

Fa més de sis anys que va acabar la vigència del primer conveni col·lectiu dels controladors aeris. Finalment, ahir, l'àrbitre escollit per les dues parts, l'exministre Manuel Pimentel, lliurava a Aena i a USCA (Unió Sindical de Controladors Aeris) un laude d'obligat compliment que estableix que els controladors aeris treballaran menys hores però també cobraran menys. En concret, tindran una jornada d'activitat aeronàutica de 1.670 hores el 2011 i el 2012 amb un sou de 200.000 euros de mitjana, mentre que el 2013 treballaran 1.595 hores però el seu sou es reduirà en la mateixa proporció.

Pimentel va explicar que els controladors aeris espanyols fins ara treballaven més hores però també cobraven més que els seus homòlegs europeus, que no superen pràcticament en cap cas les 1.500 hores. Per això va indicar que "a mitjà termini" s'equipararan a Europa en hores i en sous. De fet, s'espera que aquest conveni faciliti l'acomodació al procés d'espai únic europeu i a la nova normativa sobre jornades. El nou conveni, que entrarà en vigor quan es publiqui al BOE, introdueix la figura de la reserva activa (RA), el pas intermedi entre la retirada de les funcions dels controladors i la seva jubilació. L'edat per formar-ne part s'eleva dels 52 als 57 anys i suposarà la reducció del sou en un 25%.

L'àrbitre va dir que el laude era un "èxit del diàleg social". El president d'Aena, Juan Ignacio Lerma, va destacar que l'assumia com a propi perquè es basava "en el consens", tot i que va dir que no havia tingut temps de llegir-lo. El ministre de Foment, José Blanco, va considerar que no hi havia "vencedors ni vençuts" i va assegurar que Aena complirà el contingut del conveni "de la A a la Z", abans de demanar al sindicat majoritari dels controladors que també es comprometés a acceptar-lo.

Per part d'USCA, el president, Camilo Cela, va valorar positivament la feina de Pimentel i que reconegués la feina dels controladors, però es va negar a fer un valoració del document perquè no l'havia pogut llegir. A la tarda es va conèixer que el portaveu del sindicat, César Cabo, que fins ara havia estat el cap visible i mediàtic de l'equip directiu del sindicat, deixava el càrrec "per motius personals", segons fonts sindicals. Ho va anunciar al seu compte al Twitter, on va explicar que per això no faria "cap tipus de declaració sobre el laude ni temes relacionats". A la piulada no explicava els motius sobre la seva decisió. Efe va indicar que dijous havia donat de baixa la seva pàgina al Facebook, on opinava sobre el conflicte.

D'altra banda, preguntat per un altre conflicte, en aquest cas relacionat amb els treballadors d'Aena que es queixen per la privatització del 49% de l'ens, el ministre de Foment es va mostrat "convençut" d'arribar a un acord amb els sindicats per evitar una vaga anunciada per a la Setmana Santa i l'estiu.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT