Publicitat
Publicitat

Música

CosmoCaixa aporta els sons de l'Antàrtida i els tornados al Sónar

La mostra METEOLab presenta el treball sonor de diferents artistes sobre els efectes de la meteorologia

Hi ha música per ballar i sons per escoltar amb els ulls tancats, com els que proposa METEOLab, l'aportació de CosmoCaixa al Sónar 2012: gravacions de diferents artistes que mostren els efectes de la meteorologia a l'entorn, des del desglaç a l'Antàrtida als devastadors tornados.

Per quart any consecutiu, aquest museu ofereix la seva particular aportació al festival Sónar –que oficialment comença el dijous 14 de juny– amb una sèrie d'instal·lacions en què reprèn les connexions entre les propostes artístiques experimentals i la ciència, en aquest cas, la meteorologia. El comissari de l'exposició, Arnau Horta, explica que METEOLab és essencialment una experiència per a les oïdes, encara que es projectin també diversos vídeos relacionats igualment amb la meteorologia i el pas del temps.

L'artista Thomas Köner ha creat especialment per a aquest programa la instal·lació sonora 'Tower of winds', en què recrea un dels fenòmens més devastadors de la naturalesa: els tornados, amb gravacions de camp a les quals ha anat afegint capes sonores generades digitalment. "El visitant gaudeix d'una immersió sensorial en un espai molt adequat per a la peça com és la rampa espiral del museu, on el so es comporta d'una forma imprevisible", afirma Horta.

El Planetari del CosmoCaixa serà un altre escenari del Sónar 2012 (fins al 6 de juliol, a excepció dels dies 13, 14 i 15 de juny), convertint-se en una espectacular sala d'audició on es poden escoltar les peces de dos creadors de concepcions artístiques molt diferents.

D'una banda, Chris Watson, un reconegut expert en la presa de sons naturals, ha elaborat uns esgarrifosos collages sonors amb les gravacions realitzades en alguns dels seus viatges al pol sud per realitzar documentals. 'Antarctica. The Sea Ice Border' documenta la transformació del paisatge que es produeix al pol sud amb l'arribada de la llum solar a l'inici estiu, una narració sonora per a la qual utilitza, per exemple, l'increment del soroll produït per l'aigua dolça del desglaç, el pas dels corrents oceànics, l'estrèpit dels pingüins d'Adèlia o els sons que generen altres espècies animals de la zona, com les foques de Weddell o les orques.

D'altra banda, Biosphere (Geir Jennsen), conegut pels seus treballs dins de la música electrònica ambient, ha construït una peça atmosfèrica "artificial" afegint al seu torn els sons reals gravats a la regió del llac Tónie Sab (Cambodja) durant l'època de pluges, i registrant els efectes de l'augment del cabal del riu Mekong sobre la fauna –insectes, rèptils, mamífers, aus– i la flora de la zona inundada per les aigües.

A més del seu 'tornado', Thomas Köner presenta a la sala Alpha del museu dos vídeos: 'Nuuk' i 'Banliueue du vide', "que exhibeixen el paisatge, en aquest cas visual, de dos espais davant les inclemències de la meteorologia hivernal", explica Horta. A 'Nuuk', l'artista s'acosta a una badia de Groenlàndia, on la protagonista és la gairebé immòbil superfície del mar gelat, mentre que a 'Banliueue du vide' són imatges, desertes de persones, de carreteres i carrers preses per càmeres de seguretat i obtingudes a través d'internet. Köner rastreja en aquest desolador vídeo "les marques del passat i la decadència de tot allò que ha existit i que en algun moment deixarà de fer-ho", indiquen els responsables del programa.

Etiquetes

Més continguts de