Cultura 23/10/2011

La Fura dels Baus estrena l'òpera 'Oedipe' al teatre La Monnaie de Brussel·les

El fang és l'element protagonista d'aquesta proposta, que revisa la vigència del mite d'Èdip al llarg de la Història.

Acn
2 min
Una de les escenes de l'òpera 'Oedipe'

Brussel·lesLa Fura dels Baus va estrenar ahir al vespre l'òpera Oedipe al teatre La Monnaie de Brussel·les. L'òpera, un dels sis muntatges que la Fura està oferint en la seva gira internacional, és una revisió del mite clàssic d'Èdip basada en l'obra del compositor George Enescu. El concepte de l'espectacle i la direcció artística són d'Àlex Ollé, de la Fura del Baus, i la direcció musical va a càrrec de Leo Hussain. La música serà interpretada per l'Orquestra Simfònica i el Cor de La Monnaie. "El fang ho impregna tot", amb aquestes paraules defineix 'Oedipe' el propi Àlex Ollé, que torna al teatre belga després de l'èxit de Le Grand Macabre el 2009.

La proposta d'Ollé té dos eixos principals: el fang, per il·lustrar el destí, i el temps. "Els dos elements que configuren la posada en escena són aquest fang que ho impregna tot -tots els personatges van coberts de fang, tots els elements que surten, el propi espai- i la idea del temps mític i el temps històric", explica.

L'obra té molt present "la idea de la catàstrofe", vinculada amb un destí que es veu en tota la representació a través del riu de fang. Però, per què el fang? "El 2010 va haver-hi aquell vessament de fang tòxic a Hongria que va inundar camps, pobles i rius, i ens va semblar que era un element que podria servir conceptualment per parlar del destí, amb aquesta idea que és difícil treure-te'l de sobre", explica Ollé.

Les metàfores segueixen amb un personatge principal "que viatja a través del temps fins avui dia", i que passa des de la consulta del psicoanalista Freud -per parlar del complex d'Èdip- fins a la Segona Guerra Mundial. I ho fa a través d'un viatge "que no és cronològic en el temps", sinó que, com explica Ollé, serveix per il·lustrar la "validesa del mite" en diversos moments històrics.

"Le Grand Macabre va tenir molt èxit", recorda Ollé, que assegura que el director de La Monnaie, Peter de Caluwe, va quedar tan satisfet que va voler encarregar un nou repte al grup artístic català. "Es va animar de seguida a oferir-nos un altre projecte i aquí estem, amb aquest 'Oedipe' d'Enescu", explica Ollé en una entrevista amb l'ACN.

stats