Publicitat
Publicitat

El Museu Picasso investiga el collage d''Home recolzat en una paret'

Abans d'inventar el collage artístic en el marc de la revolució cubista, Picasso ja va enganxar una imatge damunt aquest dibuix acadèmic

El Museu Picasso presenta una nova exposició que posa en valor una obra del seu fons. A partir de demà presenta 'Un collage abans del collage', una mostra sobre 'Home recolzat en una paret', un dibuix poc conegut de Picasso. Es tracta d'un retrat masculí acadèmic que l'artista malagueny va realitzar al Cercle Artístic de Barcelona entre febrer i març de 1899. És més aviat acadèmic, però té una peculiaritat: al cantó inferior dret hi ha enganxat un cromo. Félix Fanés, el comissari de l'exposició, s'ha interrogat sobre les raons que van portar el jove Picasso a enganxar una imatge impresa al costat d'un dels seus dibuixos el 1899, abans  d'inventar oficialment el collage el 1912. El collage artístic va ser una creació de Picasso i Braque la primavera de 1912, en el marc de la revolució artística que va suposar el cubisme.

Fanés ha investigat aquest dibuix com si fos una "anomalia" i ha intentat "donar resposta a alguns dels interrogants que planteja. Per Fanés, 'Home recolzat en una paret' és un accident, perquè no hi ha una intencionalitat ni un plantejament ideològic i artístic de crear el collage artístic que va néixer amb el cubisme, quan s'acaba un sistema de representació i en comença un altre: "L'antic llenguatge dels pigments és substituït per un repertori de signes prestats de missatges produïts industrialment". L'exposició, segons el comissari, és "una combinació de l'art més banal, més popular, amb l'art més creatiu, més elitista de Picasso".

Segons la llarga investigació de Fanés, 'Home recolzat en una paret' forma part d'una sèrie d'estudis del natural, alguns d'ells exhibits a la mostra, que pertanyen a "un moment crucial en el qual el jove artista decideix, en contra de la voluntat del seu pare, abandonar els estudis acadèmics i iniciar la carrera de pintor independent". La petita peça encolada en el dibuix de 1899 és un cromo de caixa de mistos d'una sèrie dedicada a artistes de l'espectacle i en concret reprodueix la imatge de l'actriu francesa Angeline Cavelle.

L'exposició, que estarà oberta al públic fins al 3 de juny, contextualitza l'època en què es va elaborar aquest precursor del collage, quan les arts gràfiques vivien un moment de gran prosperitat a Barcelona i el cromo era una peça important, gairebé sempre relacionada amb productes comercials com els de xocolata i les caixes de mistos. Fanés planteja les raons que van portar el jove Picasso a adherir aquella imatge impresa al costat d'un dels seus dibuixos i en la seva explicació recorda l'interès del pintor malagueny pel món de la reproducció seriada (premsa il·lustrada, cartells, publicitat) i mostra l'entorn visual de final del segle XIX en què vivia: cromos, diaris, caricatures, postals, fotografies o pel·lícules.

En el recorregut expositiu s'exhibeixen 32 obres de Picasso, 8 de Ramon Casas, 2 d'Apel·les Mestres i una de Théodophile-Alexandre Steinlen i d'Isidre Nonell, així com àlbums de fotos, revistes, cartells i postals i catorze pel·lícules datades entre 1896 i 1900 de Lumière, Méliès o Pathé Frères.

Tot el material acosta l'espectador al costum de retallar i enganxar, bastant estès a final del segle XIX, que va traspassar a disciplines com la fotografia, el cinema i, anys després, l'art en general. A l'última sala, s'il·lustra la tradició que Picasso havia seguit sempre de retallar i enganxar, aquí documentada per 'Gos/Colom', dues obres molt primerenques. Posteriors al dibuix protagonista de l'exposició, s'exhibeixen obres com 'El pintor Casagemas i Picasso perseguint dues noies' (1900), en què l'artista encola el dibuix de les dues noies o 'Nu femení' (1902-03), en el qual enganxa el dibuix d'una dona despullada sobre paper de xarol blau elèctric. L'última obra exposada, 'Cap', realitzada a París el 1913, és ja un collage cubista.

Més continguts de