Publicitat
Publicitat

TEATRE

Dues obres seves coincideixen a la cartellera barcelonina, al Lliure i al Teatre Gaudí

La identitat es pot qüestionar al teatre, segons Rafael Spregelburd

'TOT', que s'estrena al Lliure, és una resposta del dramaturg argentí a l'encàrrec de fer una obra sobre identitat i ideologia

Després d'estrenar l'alabada Lúcid el 2007, la companyia gironina Mentidera Teatre ha tornat a treballar amb un text de l'argentí Rafael Spregelburd, sota la seva mateixa direcció. TOT es va estrenar al festival Temporada Alta i passarà del 2 al 6 de març per Lliure de Gràcia. L'obra és un encàrrec de la Shaubühne de Berlín al director, autor i actor argentí amb més projecció internacional en aquests moments. Li van proposar de fer una obra sobre identitat i ideologia, i ell, amb humor, la va titular TOT. L'obra s'estructura en tres actes que exposen tres preguntes malicioses: Per què tot Estat esdevé burocràcia? Per què tot art esdevé negoci? Per què tota religió esdevé superstició? Spregelburd ho explica a través d'una oficina de funcionaris desvagats que acaben cremant el despatx, una família desestructurada que debat sobre art i una altra família amb un nadó malalt. "Són personatges ridículs, la condició humana està tenyida d'humor i emoció, que ho fa tragicòmic", explica Cristina Cervià, actriu del repartiment junt amb Toni Gomila, David Planas, Albert Prat i Meritxell Yanes.

Mentidera Teatre va assajar l'espectacle la tardor passada a Buenos Aires, amb el mestratge de Spregelburd, que tot i que viatja sovint per Europa (a Alemanya l'adoren), té el quarter general allà, així com la seva companyia, El Patrón Vázquez, en la qual actua, dirigeix i escriu les obres. "Quan els veus interpretant TOT a ells, t'agrada. Però no volem fer teatre argentí, tot i que la direcció d'en Rafael et porta cap allà", va dir David Planas. 

A partir del dia 1 de març també s'estrenarà al Teatre Gaudí un altre text de Rafael Spregelburd, en aquest cas dirigit per Ricard Soler, amb la companyia Obskené, titulat Buenos Aires. Aquí, l'argentí responia a un altre encàrrec gal·lès per escriure sobre la seva ciutat. Ho va fer poc després de la crisi argentina i li va sortir una obra sobre quatre individus frustrats que somien sortir de la seva realitat per complir els seus somnis. Però ho fan de la pitjor manera possible. 

Dues mostres de teatre amb DO argentina que se sumen a una tercera proposta teatral portenya, La omisión de la familia Coleman, al Teatre Borràs.

Més continguts de