27/01/2015

Vargas Llosa, l’estimat del Teatro Español de Madrid

2 min

Crític TeatralAra, actor. El Teatro Español de Madrid estrena aquest dimecres la quarta peça consecutiva del premi Nobel Mario Vargas Llosa, Los cuentos de la peste, amb el reclam afegit que l’autor esdevé ara actor en una reescriptura del Decameró de Boccaccio en què interpreta el duc Ugolino. L’Español de Madrid s’ha convertit en el cuidador del vessant teatral de Vargas Llosa -amb una desena de peces escrites des del 1985-, que és l’autor viu més estrenat pel centre dramàtic municipal al llarg de la història recent. A Vargas Llosa l’acompanya en el repartiment Aitana Sánchez-Gijón, amb qui el Nobel va pujar per primer cop a un escenari teatral amb la lectura de La verdad de las mentiras. En el repartiment hi figuren també Marta Poveda, Óscar de la Fuente i Pedro Casablanc, que interpreta el paper de Giovanni Boccaccio. Tots sota la direcció de Joan Ollé. Les quatre estrenes de Vargas Llosa a l’Español han tingut grans figures com a protagonistes. Així, El loco de los balcones la va estrenar José Sacristán; Kathie y el hipopótamo, Ana Belén, i La Chunga, la seva musa teatral Aitana Sánchez-Gijón.

La Corona britànica als escenaris. El teatre londinenc exhibeix en aquests moments dues obres sobre la reialesa britànica: King Charles III i Truth, lies, Diana. La primera es va estrenar ja fa mesos i ara es pot veure al Wyndham’s Theatre, al West End. Dura dues hores i 45 minuts, està escrita en vers blanc, tot seguint Shakespeare, i presenta una ficció sobre la successió al tron del príncep hereu una vegada morta la reina Elisabet II. A l’obra hi surten tots els membres de la casa reial i fins i tot la princesa Diana en forma de fantasma, a més de polítics, al voltant d’una trama força política i una mirada crítica sobre la reialesa. La segona obra, Truth, lies, Diana, es va estrenar el 9 de gener al Charing Cross Theatre i ha ressuscitat les polèmiques sobre el com i el perquè de la mort de Lady Di l’any 1997. L’autor, Jon Conway, assegura que el text revela alguns secrets de la vida de la princesa i aporta prou informació perquè el cas es pugui reobrir judicialment a fi de conèixer la veritat. Truth, lies, Diana, doncs, incideix en la teoria de la conspiració, però encara més en la qüestió de la paternitat del príncep Enric, i recull les declaracions de l’amant de Diana, James Hewitt, que assegura que la relació va començar divuit mesos abans del naixement d’Enric.

stats