Dossier 12/02/2016

La Ribera, l’estació ‘fantasma’ enmig d’un solar

El metro es desvia al Prat per arribar a un barri de 3.500 pisos on encara no s’ha posat ni un totxo

Josep Ferrer
3 min
La boca de l’estació de La Ribera enmig del descampat on s’havia de construir el barri de l’Eixample Nord del Prat de Llobregat.

El Prat de LlobregatL’Ajuntament del Prat va pressionar la Generalitat perquè la línia 9 del metro tingués una estació més a la ciutat, la de La Ribera (Eixample Nord). En ple boom immobiliari es tractava de donar servei a una zona de 150 hectàrees de superfície on es preveia construir 3.500 habitatges i diversos equipaments, i on hi havia d’haver també comerços i empreses. El metro es desvia del seu traçat més recte i, per tant, més ràpid, i s’atura enmig d’aquest solar en una estació amb la boca d’accés ja construïda. El nou barri de moment només és una realitat sobre plànols perquè no s’hi ha posat cap totxo. I l’estació de La Ribera és una de les tres de la nova L9 que es mantindran tancades.

Concebut fa més de 10 anys, l’Eixample Nord és l’última zona de creixement urbanístic del Prat de Llobregat. Situat entre l’autovia de Castelldefels (C-31) i la Pota Sud, el projecte preveia també el desenvolupament urbanístic dels terrenys de l’antiga fàbrica de La Seda -entre les vies del tren i la C-31- i el cobriment de l’autovia per convertir-la en un ampli i llarg passeig arbrat que donés continuïtat a la trama urbana del Prat fins al nou barri. Tot plegat comportava una inversió de més de 310 milions d’euros i la construcció, entre els dos sectors urbanitzables, de prop de 8.000 pisos, la meitat dels quals amb algun règim de protecció oficial, a més d’equipaments i serveis i la instal·lació de comerços i empreses.

Malgrat que es va constituir el Consorci de l’Eixample Nord, format per l’Ajuntament i la Generalitat, que el febrer del 2010 l’equip de Jaume Cabré i el de Claus en Kaan Architecten -guanyadors del concurs internacional d’idees convocat per ordenar la zona- van presentar la seva proposta, i que el 2015, segons previsions fetes el 2007, aquest sector ja havia d’estar del tot desenvolupat, el cert és que de moment tot ha quedat dins un calaix a l’espera de temps millors.

El consistori no ha volgut fer declaracions sobre el cas a l’ARA, i ningú sap dir si algun dia el metro s’aturarà en aquest indret, una part del qual és ocupat des de fa anys per un conegut hipermercat.

“No s’acabarà fent mai”

La presidenta de l’Associació de Veïns del Nucli Antic del Prat, Rosario Amador, creu que el nou barri “no s’acabarà fent perquè el projecte no s’aguanta”. El portaveu del PP a l’Ajuntament, Miguel Ángel Ochoa, favorable al pla, atribueix la paralització a “la bombolla immobiliària i al col·lapse institucional de l’Ajuntament” i confia que algun dia s’acabi desenvolupant “perquè només falten inversors”. Per contra, el portaveu d’ERC al consistori pratenc, Jordi Ibern, opina que “si falten pisos al Prat el primer que s’ha de fer és alliberar els que estan en mans dels bancs”.

Els veïns del Prat de Llobregat estan molt satisfets amb l’arribada del metro però consideren que només els “beneficia per moure’s per dins la ciutat perquè per anar a l’Hospital de Bellvitge o al centre de Barcelona” no els serveix, indica Amador. Creuen que els hauria anat millor ampliar la línia 1 des de Bellvitge fins a l’aeroport perquè amb la L9 han de donar “una volta molt gran”, apunta Ibern. “Aquest ajuntament no té en compte la gent del Prat”, sentencia la dirigent veïnal.

stats