Publicitat
Publicitat

AUTOMOCIÓ

L'empresa lliga el futur a mitjà termini a un seguit de condicions que el comitè rebutja

Nissan exigeix més competitivitat a BCN

El desacord entre Nissan i el comitè per aplicar noves condicions laborals deixa Barcelona sense una inversió de 14 milions i 25.000 vehicles més. La direcció diu que el pacte serà essencial per al futur.

El "pla de competitivitat" que Nissan ha negociat amb el comitè d'empresa de Barcelona les últimes setmanes ha acabat sense acord. La multinacional japonesa va comunicar ahir que el no dels sindicats a acceptar més flexibilitat en la jornada laboral, a crear una bossa d'hores o a rebaixar el sou dels futurs treballadors un 25% allunya de Catalunya oportunitats de noves càrregues de treball i inversions a curt i mitjà termini.

El que estava en joc en la negociació eren 24.500 vehicles addicionals de la pickup que es començarà a fabricar a partir del 2014 i que comportaria una inversió de 14 milions que queda en l'aire, segons va explicar ahir l'empresa. A més a més, Nissan també s'havia compromès a transformar en indefinits 300 contractes temporals.

Més enllà d'aquesta "oportunitat perduda", Nissan va avisar que el pacte per millorar la competitivitat serà necessari tard o d'hora si Catalunya vol aspirar a nous projectes. "Qualsevol oportunitat futura passa per arribar a un acord de millora en línia amb els punts proposats als sindicats i que han rebutjat", va assegurar el conseller director general de Nissan Motor Ibérica, Frank Torres. El directiu va advertir que, en cas contrari, hi ha risc de cara al futur de la fàbrica a mitjà termini.

Pressió i contrapartides

Nissan va llançar ahir un avís als sindicats assegurant que el desacord suposava "un pas enrere" en les operacions industrials del grup a Espanya. Va afegir que s'enviava un mal senyal a la cúpula del Japó.

Els sindicats van criticar que la negociació s'hagués plantejat contra rellotge, sense prou marge per entrar a fons en les propostes, i que l'empresa s'hagués negat a incloure per escrit contrapartides d'acord amb el que demanava a la plantilla. "No es volien concretar garanties de càrregues productives i ocupació a mitjà termini i nosaltres no podíem signar un xec en blanc", va lamentar el portaveu de CCOO, Raúl López.

Els mínims que demanava l'empresa per atorgar la producció extra a la fàbrica catalana passaven per més flexibilitat, habilitar l'agost com a mes productiu i no interrompre, com fins ara, la producció durant unes setmanes, així com crear una bossa d'hores per adaptar-se a les puntes i davallades de la producció. També es plantejava que els nous treballadors que entrin a Nissan ho facin cobrant un 25% menys que els empleats d'ara. Tot plegat obligaria a modificar el conveni pactat l'any passat, que incloïa una contenció salarial fins al 2014 a canvi, justament, d'aconseguir que la pickup s'adjudiqués a la fàbrica de la Zona Franca.

L'empresa va titllar ahir "d'incomprensible" el rebuig sindical a les mesures, que ja s'apliquen en altres fàbriques i que, segons va afegir, s'hauran d'estendre a tota la política industrial a Espanya si es vol prosperar en el futur. Nissan va lamentar que es trenqui així la bona ratxa de nous productes per a Barcelona, que va adjudicar-se al maig la furgoneta elèctrica NV200 amb una inversió de 100 milions i que es començarà a produir el 2013.

Més continguts de