AUTOMOCIÓ
Economia 30/09/2015

El frau dels dièsel esquitxa 700.000 cotxes de Seat

El ministeri d’Indústria reclama al grup Volkswagen que li torni 1.000 euros del PIVE per cada vehicle trucat

Elena Freixa E.f.
5 min
El frau dels dièsel esquitxa 700.000 cotxes de Seat

BarcelonaEl trucatge de motors dièsel de Volkswagen comença a agafar dimensió a Seat, que ahir va reconèixer haver muntat 700.000 vehicles amb el programari trampós que amagava les emissions contaminants reals dels vehicles. La filial espanyola de Volkswagen va xifrar el nombre de cotxes afectats, però no va donar detalls sobre quin percentatge de cotxes es van vendre a Espanya i quin a la resta de mercats internacionals on arriba Seat.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La marca tampoc ha especificat els models afectats i quins anys es van vendre, però -per posar-ho en perspectiva- 700.000 cotxes és gairebé tot el que ven Seat en dos anys sencers. Si Volkswagen ha reconegut haver venut aquests motors trucats almenys entre el 2009 i el 2014, estaríem parlant que el cas afecta un de cada quatre vehicles que Seat ha venut durant aquest període. Es tracta d’un 6% de tots els vehicles amb el motor manipulat que el grup Volkswagen ha comercialitzat a tot el món (vegeu el gràfic).

A més, el govern espanyol va afanyar-se ahir a advertir de les conseqüències que pot tenir per al consorci Volkswagen a Espanya haver-se saltat la legislació. El ministre d’Indústria, José Manuel Soria, va dir que el fabricant haurà de tornar les ajudes del pla d’incentius públic PIVE. Això suposaria el retorn de 1.000 euros per cada cotxe que qualsevol de les marques Volkswagen hagi venut els últims anys sota les condicions del pla d’ajudes a la compra i que no compleixi realment un dels requisits essencials: les baixes emissions.

Segons les condicions del PIVE, el comprador particular rep una subvenció de 2.000 euros per comprar un vehicle que contamina poc a canvi de retirar de circulació l’antic. L’Estat aporta 1.000 euros, que són els que ara Soria reclama a Volkswagen, i els altres 1.000 els posa el fabricant en qüestió. Soria va dir que el grup alemany “no veu malament” aquesta petició del govern, però fonts del sector van criticar la mesura perquè les ajudes no se les embutxaca l’empresa -en aquest cas Volkswagen-, sinó que van a parar a la butxaca del comprador com a incentiu. El mateix conseller d’Empresa i Ocupació, Felip Puig, va ser crític ahir amb l’anunci del ministeri d’Indústria, a qui va acusar de buscar un “efecte publicitari” sense haver analitzat a fons la qüestió i els efectes de tot l’escàndol Volkswagen sobre els consumidors a Espanya. De fet, la factura del retorn del PIVE no es pot xifrar perquè el consorci alemany encara no ha concretat el nombre de vehicles que circulen amb el polèmic motor EA 189 a Espanya.

Riscos laborals i de vendes

Per la seva banda, els sindicats van sortir en tromba a defensar els treballadors de les plantes espanyoles de Seat a Martorell i de Volkwagen a Navarra. La UGT va al·legar que els empleats també són “víctimes” del frau de la companyia perquè muntaven els motors que arribaven de Volkwagen als seus cotxes sense cap informació sobre el programari sospitós. Al mateix temps va criticar amb duresa la reacció del govern de Madrid, que sense haver fet una anàlisi profunda pot posar en perill els llocs de treball de les fàbriques espanyoles amb anuncis de mesures com la de la devolució del PIVE.

L’escàndol pot tenir efectes negatius sobre el grup en general i sobre Seat en concret, com va advertir el professor de l’Iese expert en el sector de l’automoció Pedro Nueno. “Una notícia com aquesta té un impacte negatiu important, però el fet que uns empleats o directius hagin fet trampes no s’ha de prendre com un plantejament oficial de l’empresa”. Nueno va recordar que el grup Volkswagen ja ha posat en marxa els mecanismes per fer front a la crisi i que això tindrà “un cost important” per a la companyia, que acaba d’estrenar president, Matthias Müller. “Si inverteixes més en multes, potser invertiràs menys en plantes”, va advertir el professor.

Segons el conseller Felip Puig també hi ha un risc comercial en forma d’una “petita davallada” de les vendes del grup per aquest cas. El conseller va dir que confia que “la qualitat” que sempre ha demostrat la marca li serveixi per poder superar la situació. En el cas de Seat hi ha el risc que es trunqui la bona marxa de les vendes que l’empresa manté aquest any, que li ha de permetre retallar les seves pèrdues.

Seat té compromesa una inversió de 3.300 milions d’euros per als pròxims cinc anys, i el grup alemany l’ha ratificada tot i l’escàndol dels motors trucats i els seus possibles costos. En el cas de Navarra, la fàbrica on es produeix el Polo rebrà en el mateix període més de 1.000 milions. Tant els sindicats com la Generalitat van demanar ahir a l’empresa que aquesta aposta inversora es mantingui en els mateixos termes, com una visió estratègica i de futur de l’empresa.

LES CLAUS

1. Uns 700.000 vehicles Seat venuts amb el motor trucat. Són molts o pocs?

Els 700.000 vehicles que Seat reconeix haver venut amb el motor EA 189 trucat per amagar emissions equivalen a les vendes de l’empresa de gairebé dos anys sencers. El grup Volkswagen ha reconegut que va distribuir aquest motor almenys des del 2009 fins al 2014, la qual cosa pot voler dir que un de cada quatre vehicles de Seat venuts des de l’any 2009 pot estar afectat pel trucatge del motor.

2. Quins són els models Seat venuts a Espanya amb el software fraudulent?

La marca encara no ha concretat quants d’aquests 700.000 vehicles s’han quedat a Espanya i no s’han destinat a l’exportació. Tampoc ha donat el llistat de models, però pel tipus de motor que està sota sospita fonts pròximes al sector van confirmar que entre ells hi ha almenys unitats del León, l’Ibiza, l’Altea i l’Exeo.

3. Què pot comportar per a la marca haver de retornar les subvencions del PIVE?

El cost d’aquesta devolució de les ajudes (de 1.000 euros per cada cotxe venut amb el motor trucat) no se sabrà fins que es conegui el nombre total de vehicles comercialitzats a Espanya. Si es té en compte que només el 20% de les vendes de Seat són al mercat espanyol, la marca podria haver de retornar a Indústria 140 milions d’euros (el resultat de multiplicar 1.000 euros per 140.000 vehicles afectats que poden estar en circulació a Espanya).

4. Hi ha risc per a les vendes?

És massa d’hora per saber-ho. Les conseqüències poden dependre de l’abast de la crisi del grup Volkswagen quan se’n coneguin tots els detalls. També dependrà del pla d’acció que presenti la marca de cara als compradors afectats, una estratègia que es donarà a conèixer els pròxims dies, segons han assegurat. La pèrdua de confiança dels consumidors per l’engany pot provocar un sotrac de les vendes, i és per això que ahir els sindicats van apel·lar a la prudència en els anuncis que vagin fent els governs per no posar en perill les plantes i els milers de llocs de treball que en depenen.

stats