Publicitat
Publicitat

INDÚSTRIA DE LA MOTOCICLETA

L'empresa gironina torna a fabricar un escúter, deu anys després, per frenar la caiguda de les vendes

Una nova Rieju per retallar pèrdues

El fabricant de motos de Figueres Rieju torna a produir un model escúter després de deu anys. Obrint-se a un nou segment del mercat, i confiant sobretot en l'exportació, espera reduir les pèrdues.

La nova motocicleta de Rieju té el repte d'amortir la caiguda de les vendes que es preveu aquest any i evitar un tercer exercici amb números vermells. El conseller delegat de l'empresa, Jordi Riera, va explicar a l'ARA que les esperances per al nou model estan posades sobretot en els mercats exteriors, en què es destinarà el 90% de la producció, com ja passa amb la resta de models. A Espanya, on les vendes van seguir caient un 20% entre el gener i el maig, el sector s'ha reduït fins a arribar a la meitat del que era abans de la crisi.

En el cas de Rieju, l'empresa lluita per remuntar els números vermells a què l'ha arrossegat la crisi. Riera no va detallar les pèrdues de l'any passat, perquè els comptes encara no s'han tancat, però va reconèixer que el 2011 va ser "un any dolent". La producció de l'any passat va ser d'unes 6.800 unitats, lleugerament per sota que l'any anterior, que també va ser difícil. Les instal·lacions de Figueres tenen capacitat per fabricar el triple d'unitats. El 2010 la marca gironina va tenir 1,2 milions d'euros de pèrdues i la facturació va quedar en 14,49 milions.

El projecte Malaguti

Així doncs, la nova RS SPORT 50 ha de ser oxigen per a la marca catalana, que ha desenvolupat el nou escúter en solitari després que al febrer s'esvaís el projecte d'associar-se amb el fabricant italià Malaguti. Rieju, com ja havia fet fa una dècada, negociava per comprar a Malaguti tres models i fabricar-los a Catalunya, però les autoritats italianes no ho van autoritzar. L'empresa va començar llavors a treballar en solitari en dos models, finançats en gran part pel crèdit que va rebre de la Generalitat. El departament d'Empresa i Ocupació va repartir 12 milions d'euros entre els fabricants catalans per donar suport a nous projectes i fomentar aliances dins la indústria i amb els proveïdors.

El nou escúter començarà a vendre's a partir del mes que ve i suposarà el retorn de la companyia a aquest segment, que feia més de 10 anys que no trepitjava. "Mirarem de compensar així la caiguda d'altres segments", va dir Riera per explicar la diversificació. Rieju té una gamma de models que van des de les motos de muntanya ( off road ) fins als ciclomotors i motocicletes de carretera. Des de fa uns mesos també té un escúter 100% elèctric, tot i que les vendes, que depenien en gran part de la demanda de les administracions, estan en nivells molt mínims, segons Riera. A més, amb el nou model es garantirà feina a la plantilla, uns 40 treballadors, que ara estan afectats per un ERO de reducció de jornada per la debilitat de la producció. El nou model arriba en plena temporada alta per al sector, perquè les vendes es concentren durant els mesos de bon temps.

Els mercats en què més esperances té posades l'empresa per als pròxims mesos són els del centre i nord d'Europa. "Alemanya i Suècia, per exemple, estan anant prou bé", va afegir el directiu, mentre que els de l'arc mediterrani (Espanya inclòs) continuen molt castigats per la davallada del consum.

Cooperació amb Gas Gas i Derbi

Enmig d'un escenari econòmic advers, els fabricants catalans han engegat projectes de cooperació per ser més forts davant la competència exterior. Rieju participa d'una de les iniciatives que ja està en marxa: el disseny i desenvolupament d'un motor de quatre temps 100% català i fet en col·laboració amb Gas Gas i Ossa. El projecte està en una fase inicial i encara no se n'han concretat gaires detalls, però la planta de Gas Gas, a Salt, és la que té més números per acabar concentrant la producció del motor.

Si l'entesa funciona, no serà estrany veure en el futur noves, i més estretes, aliances entre fabricants de motos catalanes. De fet, la Generalitat vol impulsar aquesta via per enfortir el sector ara que les grans multinacionals de les dues rodes marxen de Catalunya, com ha fet Yamaha, o estan en vies de fer-ho, com Derbi.

Gas Gas i Ossa ja han fet un pas de gegant últimament per estrènyer llaços i han signat un acord per col·laboraran en el desenvolupament de nous models. Malgrat que la fusió no està plantejada, a mitjà termini tampoc s'ha de descartar si els dos fabricants troben les sinergies que esperen. Rieju, diu Riera, no està interessada en aquest projecte i prefereix centrar-se en la seva pròpia estratègia.

Més continguts de