AEROLÍNIES
Economia 22/10/2016

El pont aeri perd el rumb

Iberia vol reformular una ruta que no ha pogut suportar la competència de l’AVE

Paula Solanas
3 min
Iberia va haver de negar ahir que estigui estudiant tancar el pont aeri i va informar que el seu nou model es farà públic “molt aviat”.

Barcelona“El sistema más rápido de viajar desde que se inventó el avión”. Aquest era l’eslògan que omplia la publicitat d’Iberia quan va estrenar la ruta del pont aeri el 4 de novembre del 1974. Quatre dècades després, el vol que connecta Barcelona i Madrid s’ha convertit en una font de pèrdues per a l’aerolínia, que busca redreçar el futur d’aquesta ruta. Segons van avançar ahir diversos mitjans, Iberia està a punt d’anunciar un pla per intentar fer rendible aquest vol, que no ha parat de perdre passatgers des de l’arribada de l’AVE.

El pont aeri perd el rumb

Davant d’aquest plantejament hi ha una fórmula que sona amb força. L’aerolínia podria negociar una aliança amb la catalana Vueling per operar aquests vols, de manera que pèrdues i ingressos quedarien repartits entre les dues empreses (que formen part de la cotitzada IAG). Aquesta solució havia sonat com a resposta als problemes del pont aeri en altres ocasions, però l’aerolínia mai havia donat llum verda al pla. De fet, la companyia de low cost ja vola algunes freqüències en aquesta ruta amb codi compartit.

El llast del pont aeri en els resultats d’Iberia continua sent un misteri. L’aerolínia no proporciona dades sobre les despeses que genera la connexió o l’evolució en el volum de passatgers. Fonts del sector van explicar a aquest diari que Iberia porta mesos estudiant una solució per al pont aeri, deficitari en les hores vall. El problema de l’aerolínia, afegeixen, és que el contracte que té signat amb Aena l’obliga a donar un servei continuat a canvi de fingers i espais privilegiats en els dos principals aeroports d’Espanya.

La companyia es va afanyar ahir a assegurar que mantindrà el pont aeri i que en cap cas desapareixerà. Segons va dir el president de l’aerolínia, Luis Gallego, la solució es farà pública “molt aviat” i es podria posar en marxa durant la primera meitat del 2017.

Derrotat per l’AVE

Des que el 2008 es va estrenar la connexió amb tren d’alta velocitat entre Barcelona i Madrid, el pont aeri ha perdut passatgers a marxes forçades. L’agost passat l’AVE Barcelona-Madrid va assolir una quota rècord del 65,6% respecte al 34,4% de l’avió. Així doncs, en tan sols vuit anys Iberia hauria perdut al voltant d’un terç dels usuaris d’aquesta ruta. No obstant, la victòria del tren sobre les aerolínies no és tan evident com en altres trajectes nacionals -per exemple, el que connecta Madrid i Sevilla-, on la quota de l’alta velocitat supera el 90%.

Segons fonts d’Iberia, el pont aeri continua sent atractiu per a aquells passatgers que fan el trajecte d’anada i tornada en el mateix dia. A més, l’aerolínia defensa que el trajecte encara compta amb la tracció que generen els vols intercontinentals amb escala a Barajas.

Quatre dècades de vols

El primer vol de la història d’Iberia el 1927 va ser precisament per connectar Barcelona i Madrid. No va ser fins al 1974, però, quan es va establir el seu característic sistema flexible, que permetia als passatgers volar sense reserva en funció de les places disponibles. La ruta va guanyar protagonisme com a vol de negocis i aviat s’hi van sumar els vols d’escala intercontinentals. L’explosió comercial va arribar als noranta, una època en què -segons fonts de l’aerolínia-“era la ruta amb més vols del món”. Aleshores va arribar a oferir una freqüència de vols cada quinze minuts a primera hora del matí. Després que Iberia anunciés la seva retirada de l’aeroport del Prat el 2005, el pont aeri és l’únic servei que ofereix la companyia a Barcelona actualment.

stats