Esports 27/07/2016

Veure jugar Leo Messi surt “molt barat”

El Barça, que té els abonaments més econòmics d’entre els grans d’Europa, manté la promesa de no incrementar els preus fins que s’acabi el mandat

Martí Molina
5 min
Veure jugar Leo Messi surt “molt barat”

Barcelona“Ens vam comprometre a no apujar el preu del carnet fins al 2021, i així ho mantenim”. L’afirmació correspon al vicepresident primer del Barça, Jordi Cardoner, que es manté ferm en la idea de no incrementar el cost del carnet de soci ni de l’abonament al Camp Nou fins que s’acabi l’actual mandat. El club treu pit de ser el més econòmic d’entre els grans d’Europa, i justifica que, gràcies al seu model econòmic, combinat amb els èxits esportius, el Barça pot tirar endavant i seguir sent igual de competitiu sense que les butxaques dels socis se’n ressentin.

Cardoner posava èmfasi en la política de preus del Barça, inferiors als del Reial Madrid i notablement més baixos que els d’altres rivals de la Champions. “I aquí s’hi pot veure el millor equip del món!”, va etzibar. Segons el gràfic que va elaborar el club, l’abonament més econòmic del Camp Nou se situa en 132 euros (als gols, tercera graderia), mentre que el més car (de tribuna) costa 1.097 euros. Al Reial Madrid, en canvi, l’abonament més barat per a tota la temporada costa 323 euros i el més car del Santiago Bernabéu s’enfila fins als 2.384.

Comparativa dels preus dels diferents clubs d'Europa

La llista de preus ve marcada per l’oferta i la demanda, i està condicionada per la capacitat de l’estadi. Per això s’entén que el Camp Nou, que té 100.000 localitats, hagi sigut històricament dels més assequibles. En canvi, a Anglaterra, on els aforaments són inferiors, els preus es disparen, afavorits també per un nivell de vida més elevat.

La diferència amb la Premier

Això explica per què la mitjana més alta de preus es troba a la Premier League. Un abonament a l’Emirates per veure l’Arsenal durant tota la temporada costa 1.890 euros -segons la llista de preus que hi ha a la web dels gunners, i que difereix de les quantitats que va donar Cardoner durant la presentació, on va elevar el preu fins als 2.547 euros-. En canvi, el més assequible costa 1.283 euros, una xifra que supera el de tribuna del Camp Nou.

El Manchester City (1.532 euros) i el Chelsea (1.494 euros) tenen unes tarifes màximes més o menys similars, a la part alta. En canvi, a la Bundesliga, el Bayern Munic té una política de preus que s’acosta més a la del Barça: no en l’abonament més car, però sí en el més assequible, que es mou al voltant dels 370 euros.

“Podem mantenir aquesta política de preus sempre que es mantingui la dinàmica guanyadora de l’equip i que, per tant, obtinguem molts diners dels patrocinadors”, va comentar Cardoner. La clau de l’èxit passa per seguir sent una marca potent esportivament i generar ingressos per l’explotació del producte. Els patrocinis de Nike i Qatar Airways, a més dels drets de televisió, són els que deixen més diners a caixa. I a més dels espònsors, també destaquen altres fonts d’ingressos, com la venda d’entrades, que té molt èxit entre els turistes que viatgen a Barcelona, i el Seient Lliure. El Museu i la botiga són altres equipaments locals que, en menor mesura, també generen beneficis.

Els últims anys, el Barça ha crescut a nivell mundial, s’ha donat a conèixer com no havia fet abans i ha augmentat notablement els ingressos. En poc més d’una dècada ha passat dels 150 milions de pressupost al rècord de 679 milions assolit aquest any. I la previsió de la directiva, segons el seu pla estratègic, és que el 2021, quan s’esgoti el mandat de Josep Maria Bartomeu, s’hagi arribat als 1.000 milions. “Sí que és possible arribar a aquesta xifra sense renunciar als preus populars. Recordo que, de petit, els socis finançaven el 98% del club. Avui, aquesta xifra s’ha reduït fins al 8%”, comenta Cardoner.

Segons aquests càlculs, el Barça rep cada any uns 60 milions en concepte de carnets de soci i abonaments. Però només que es fes una hipotètica pujada de 100 euros per abonament (n’hi ha uns 80.000) i de 50 euros per carnet de soci (l’últim cens indica que són 143.459), s’ingressarien uns 15 milions extres.

Apujar els preus, una decisió difícil

La directiva atribueix la decisió de no incrementar els preus a la situació econòmica de casa nostra. “Som sensibles a la realitat social. Entenem quina és la situació que estan vivint els nostres socis i la societat en general. I no només nosaltres, també l’administració -justifica Cardoner-. Es tracta d’atenuar l’esforç a les famílies”.

Però més enllà de la versió oficial hi ha una segona lectura, que reconeixen als despatxos nobles del Camp Nou, i que té a veure amb les eleccions. Una directiva que decideixi apujar els preus dels carnets pot posar-se el soci en contra i, a més a més, hi ha el risc que un adversari ho pugui aprofitar per guanyar vots si en el seu programa inclou que retornaria als preus anteriors. “La paraula no és por -sosté Cardoner-. El Barça, històricament, ha sigut un club amb preus populars i creiem que ha de seguir sent així. Almenys fins que s’acabi el mandat (el 2021). És el nostre compromís”.

El Barça no apuja els carnets des del 2010 i només hi suma l’IPC anual. No és una decisió exclusiva del conjunt blaugrana, ja que el Chelsea també va congelar els preus a partir del 2012. De totes maneres, sí que s’ha produït un augment encobert, que correspon al partit de la Supercopa d’Espanya, que des de fa unes quantes temporades no està inclòs en l’abonament de la temporada. El club fa mans i mànigues per mantenir la política de preus als socis amb localitat a l’estadi. Per a ells, veure jugar Leo Messi, Neymar o Suárez és molt barat.

Els socis i aficionats també es queden fora dels vols del primer equip del Barça, que a partir d’ara viatjarà sol

El primer equip del Barça viatjarà sol, sense aficionats ni periodistes. És la decisió que ha pres el club, a instàncies del vestidor, i que va comunicar el vicepresident Jordi Cardoner durant el balanç de l’àrea social. “Ho hem considerat una decisió professional. No hi ha cap equip d’elit que viatgi amb la seva afició”, explica Cardoner. La normativa s’aplicarà a partir d’aquesta mateixa temporada. “És pel bé del club i pel bé de l’equip. Entenem que entrem dins la normalitat”.

La decisió fa que el club i Halcón, l’empresa encarregada dels desplaçaments, deixin d’ingressar entre 300.000 i 400.000 euros anuals. Per a Cardoner, però, això no suposa un conflicte, ja que el Barça ha renegociat les condicions de l’acord amb Halcón -que ha renovat una temporada més-. El vicepresident assegura que aquesta mesura no tindrà repercussió, tampoc, en el preu dels desplaçaments per als socis que vagin a veure un partit contractant el viatge a través del club.

Una de les mesures que s’han aplicat és que el primer equip viatgi amb avions més petits, de 120 places en comptes de 180. “D’aquesta manera, no només s’abarateix el cost sinó que també hi ha més flexibilitat d’horaris per enlairar-se o aterrar en alguns aeroports”.

La decisió arriba uns mesos després que el club decidís apartar de l’avió els periodistes, que habitualment viatjaven en el mateix vol que l’equip. Al seu lloc hi van poder anar els aficionats, si bé en un dels desplaçaments hi va haver incidents en forma d’insults entre aquests seguidors i els futbolistes. Finalment s’ha optat per impedir l’accés a qualsevol persona que no formi part de l’expedició oficial del club.

stats