31/10/2016

La bufetada d’Audi a la F-1

2 min
Lewis Hamilton aquest cap de setmana a Mèxic.

Una de les notícies que més han colpit el món de les curses aquesta setmana ha sigut l’anunci que ha fet Audi sobre la nova orientació que vol donar als seus programes esportius a partir de l’any vinent.

La història de la F-1 va començar amb la participació dels grans fabricants d’automòbils dels anys cinquanta. Però no va ser fins a l’aparició en escena de les escuderies independents (McLaren, Williams, Matra, Tyrrell...) que l’especialitat no es va fer universal. Els últims anys, el concurs de marques com Mercedes, Renault, Honda o Ferrari han aportat l’empenta que demana aquest esport. I més que n’hi haguessin.

La possible incursió del grup Volkswagen als Grans Premis (en el passat ja hi van ser amb marques com Porsche, Lamborghini o Auto Union, l’embrió de l’actual Audi) és un tema recurrent, que va apareixent de tant en tant, que cada vegada semblava més proper a fer-se realitat, però que mai es consolida. Ara, la casa dels quatre anells canvia d’orientació. I no únicament no va a la F-1, sinó que desembarca a la seva competidora més recent: la Fórmula-e, el campionat per a monoplaces elèctrics.

Després de divuit anys en curses com les 24 hores de Le Mans, on ha guanyat 13 vegades amb cotxes que han marcat la pauta tecnològica internacional, amb motors tèrmics però també amb els populars dièsel Tdi (2006) o els propulsors híbrids (2012), el canvi de reglament per al futur immediat els empeny a modificar el rumb. També marxen del WEC -el campionat mundial de resistència-, en què han guanyat 106 de les 185 curses que han disputat.

A la F-1 li hauria anat bé un altre gran fabricant, un aliat d’aquesta dimensió. Però que la firma d’Ingolstadt hagi optat per la Fórmula-e hauria d’obligar els responsables del campionat amb més prestigi a posar-se davant del mirall i preguntar-se si la seva especialitat continua sent la més maca. Les curses elèctriques, en aquest cas, han guanyat el pols a les que es fan amb motors amb sistemes híbrids, com els actuals F-1. És a dir: just al contrari del que passa en el mercat, a la vida real. Alguna cosa falla.

stats