Què és consum responsable? Guia pràctica amb quinze criteris
Estan relacionats amb l'impacte ambiental, l'impacte social o l'organització interna
BarcelonaEl mapa d'opcions de consum responsable i economia solidària Pam a Pam, creat per Setem i la Xarxa d'Economia Solidària (XES), es basa en quinze criteris relacionats amb l'impacte ambiental, l'impacte social o l'organització interna.
Es considera que és consum responsable qualsevol iniciativa que compleixi almenys vuit de les condicions:
1. Proximitat
Recórrer a l'entorn pròxim per potenciar la sostenibilitat i el teixit econòmic local.
2. Comerç just
Garantir l'equitat entre els agents evitant els abusos de monopolistes o intermediaris.
3. Transparència
Tota la informació a l'abast del consumidor perquè pugui valorar la dimensió ètica.
4. Integració social
Limitar la competitivitat del mercat laboral per fer lloc a persones amb discapacitat.
5. Intercooperació
Més relació amb la producció cooperativa i l'estalvi ètic en el marc del mercat social.
6. Participació en xarxes
Presència en xarxes locals, nacionals o internacionals per incidir més en la societat.
7. Finances ètiques
Banca ètica, cooperatives de crèdit, intercanvi o moneda social, algunes de les opcions.
8. Ecologia i sostenibilitat
Reduir l'impacte ambiental de l'activitat econòmica en un món que no és infinit.
9. Gestió de residus
Reduir, reciclar i reutilitzar per minimitzar els residus que s'aboquen al planeta.
10. Eficiència energètica
De petites mesures d'estalvi a l'autoproducció o la participació en cooperatives d'energia.
11. Forquilla salarial
Evitar els grans desequilibris de sou i repartir tasques als voluntaris amb igualtat.
12. Carrera professional
Posar les persones al centre i afavorir així la millora social, la formació o la conciliació.
13. Equitat de gènere
Evitar que les jerarquies de gènere es naturalitzin en l'àmbit econòmic.
14. Democràcia interna
Facilitar la presa de decisions com més horitzontal millor i la participació en la propietat.
15. Programari lliure
Afavorir l'ús d'alternatives en l'aplicació d'eines tecnològiques i de comunicació.