Estils 26/06/2016

Què és consum responsable? Guia pràctica amb quinze criteris

Estan relacionats amb l'impacte ambiental, l'impacte social o l'organització interna

Auri Garcia Morera
1 min

BarcelonaEl mapa d'opcions de consum responsable i economia solidària Pam a Pam, creat per Setem i la Xarxa d'Economia Solidària (XES), es basa en quinze criteris relacionats amb l'impacte ambiental, l'impacte social o l'organització interna.

Es considera que és consum responsable qualsevol iniciativa que compleixi almenys vuit de les condicions:

1. Proximitat

Recórrer a l'entorn pròxim per potenciar la sostenibilitat i el teixit econòmic local.

2. Comerç just

Garantir l'equitat entre els agents evitant els abusos de monopolistes o intermediaris.

3. Transparència

Tota la informació a l'abast del consumidor perquè pugui valorar la dimensió ètica.

4. Integració social

Limitar la competitivitat del mercat laboral per fer lloc a persones amb discapacitat.

5. Intercooperació

Més relació amb la producció cooperativa i l'estalvi ètic en el marc del mercat social.

6. Participació en xarxes

Presència en xarxes locals, nacionals o internacionals per incidir més en la societat.

7. Finances ètiques

Banca ètica, cooperatives de crèdit, intercanvi o moneda social, algunes de les opcions.

8. Ecologia i sostenibilitat

Reduir l'impacte ambiental de l'activitat econòmica en un món que no és infinit.

9. Gestió de residus

Reduir, reciclar i reutilitzar per minimitzar els residus que s'aboquen al planeta.

10. Eficiència energètica

De petites mesures d'estalvi a l'autoproducció o la participació en cooperatives d'energia.

11. Forquilla salarial

Evitar els grans desequilibris de sou i repartir tasques als voluntaris amb igualtat.

12. Carrera professional

Posar les persones al centre i afavorir així la millora social, la formació o la conciliació.

13. Equitat de gènere

Evitar que les jerarquies de gènere es naturalitzin en l'àmbit econòmic.

14. Democràcia interna

Facilitar la presa de decisions com més horitzontal millor i la participació en la propietat.

15. Programari lliure

Afavorir l'ús d'alternatives en l'aplicació d'eines tecnològiques i de comunicació.

stats