Congrés dels Diputats

El PP, Junts i Vox tomben la pujada de les pensions i les mesures antidesnonaments

El govern espanyol salva el decret de bonificacions del transport públic

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, a la sortida de l'hemicicle del Congrés després de la votació

MadridLa pressió no ha fet efecte. El PP i Junts han tombat la pujada de les pensions i les mesures antidesnonaments al Congrés. Encara que els dos partits estaven d'acord amb la primera iniciativa d'actualitzar les pensions, el fet que estigués inclosa en un mateix decret amb la segona, a la qual s'oposen, ha provocat que hagin optat per votar en contra de totes dues. Les crítiques que han rebut de l'esquerra en el ple de la cambra baixa d'aquest dimarts i el prec dels col·lectius d'habitatge, que s'han desplaçat fins a les portes de la cambra baixa per reclamar l'aprovació de la norma, no han fet variar les posicions inicials que ja feien pronosticar la primera derrota parlamentària del govern espanyol aquest 2026. Vox també hi ha votat en contra. En canvi, el govern espanyol ha salvat el decret que crea un abonament únic de transports per a tot l'Estat i manté les bonificacions del transport públic en plena crisi ferroviària. Junts hi ha votat a favor i els populars s'han abstingut.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Pel que fa al primer decret rebutjat, durant el dia les mirades s'han centrat principalment en els de Carles Puigdemont, que continuen amb els ponts trencats amb el govern espanyol. "No poden obligar-nos a votar que sí al fet que no puguis fer res si t'ocupen el pis i no et paguen el lloguer", ha argumentat la portaveu juntaire al Congrés, Miriam Nogueras, durant el ple, en una intervenció en la qual ha acusat la Moncloa de fer-los "xantatge" posant la revalorització de les pensions en el mateix decret que la suspensió de desnonaments. Amb un argumentari similar, el vicesecretari popular Juan Bravo ha dit que el govern espanyol ha utilitzat els pensionistes com a "ostatges". Protegir els col·lectius vulnerables, diu el PP, és "feina de l'Estat" i no es pot fer a costa dels ciutadans "complidors" que "tenen un habitatge ocupat".

Tant els populars com els juntaires reclamen una votació de la pujada de les pensions separada d'altres temes. "Votarem que sí a la revalorització quan la presentin sense el xantatge de mantenir les ocupacions", ha afirmat Nogueras. De fet, ahir mateix els juntaires van plantejar una iniciativa específica per votar tan sols l'actualització de les pensions.

El PP també ha instat el govern espanyol a votar a favor d'una iniciativa que el partit va presentar fa dos mesos a la cambra baixa que també tenia com a únic punt la revalorització automàtica de les pensions. Fonts del ministeri de Seguretat Social han reaccionat al revés parlamentari enviant un "missatge de tranquil·litat" als pensionistes i han assegurat que treballaran perquè la pujada del 2,7% el 2026, que sí que s'aplicarà aquest gener perquè ha estat en vigor des que es va aprovar fa un mes, "sigui una realitat" la resta de mesos de l'any malgrat el que ha dit que és la "irresponsabilitat" dels grups que hi han votat en contra. Fonts de Junts recorden que és fàcil: el govern espanyol pot fer de nou un nou decret, si vol, demà mateix —argumenten aquestes fonts—-.

La seqüència d'aquest dimarts no és nova: va passar el mateix l'any passat i finalment Junts i PSOE van pactar una nova norma per actualitzar les pensions. Sigui com sigui, després del ple, Sánchez ha explotat en contra de la mesura: "Ho han tornat a fer, un altre cop com a ostatges els jubilats del nostre país", ha sentenciat el president espanyol en un vídeo, tot i que ha centrat les crítiques en el PP.

Pressió per l'escut social

Els de Carles Puigdemont no només han estat sota el focus per les pensions, sinó també perquè en aquest cas sí que s'oposen de forma explícita a les mesures antidesnonaments. "No pensava que això fos una sessió de control a Junts", ha ironitzat Nogueras durant el ple.

Les formacions d'esquerres han atacat els juntaires –a qui tenien esperança de convèncer per a un possible canvi de sentit del seu vot– pel seu anunciat no. El diputat d'ERC Jordi Salvador ha afirmat que cal ser "mala persona" per votar en contra d'aturar els desnonaments a col·lectius vulnerables. "Estem parlant de grans tenidors [...], potser a pijolàndia coneix molta gent amb onze pisos, al meu entorn no", li ha recriminat a Nogueras. Gabriel Rufián encara ha estat més dur per X: "Deixeu de fer mal a Catalunya". La líder de Podem, Ione Belarra, ha reclamat que tingui "una mica d'humanitat" de cara a les persones que es beneficien d'aquestes mesures excepcionals: "Si no, pensaran que són el mateix que Xavier García Albiol", ha etzibat als juntaires. En representació de Sumar, Aina Vidal ha acusat Nogueras de "mentir" perquè el seu vot en contra "fa vergonya".

Vint-i-quatre hores abans de la votació els col·lectius socials van reunir-se amb Junts, però no van aconseguir el seu beneplàcit a la suspensió de desnonaments a col·lectius vulnerables. La portaveu del Sindicat de Llogateres de Madrid, Valeria Racu, ha afirmat que l'oposició dels juntaires és "sorprenent", tenint en compte que Catalunya és "líder en desnonaments". Per la seva banda, Paco Moroto, portaveu de la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca, ha avisat que hi haurà "mobilitzacions serioses i dures" tant a Madrid com a Barcelona. Ja n'han convocat una aquest dimecres a la tarda a les portes de la cambra baixa.

El govern espanyol també havia apel·lat a la "responsabilitat" de Junts i alhora havia fet diverses picades d'ullet als de Puigdemont. Justament avui el consell de ministres ha donat llum verda a una partida de 300 milions d'euros per finançar la línia d'avals per a arrendadors que reclamaven els juntaires. Ara bé, des de Junts expliquen que aquesta mesura és perquè saben que la seva llei "no funciona" i que l'any passat ja van prometre'ls una línia d'ajuts a petits propietaris que no s'ha acabat concretant.

Els col·lectius d'habitatge també han tingut retrets per al govern espanyol: "És totalment incapaç de tirar endavant una única mesura que ens protegeixi", ha lamentat Racu. Fonts de Sumar a l'executiu espanyol neguen, en canvi, que la derrota parlamentària els faci mal a ells i la veuen com a "munició" contra la dreta.

stats