Ara Estiu 25/07/2017

Realitat virtual: el viatge que no havies fet mai

Els turistes es poden transportar a un destí idíl·lic sense moure’s de casa gràcies a la realitat virtual, una nova eina que les agències de viatges estan fent servir com a reclam

Nereida Carrillo
4 min

La sorra és fina, la mar està en calma i els vaixells recorren plàcidament l’horitzó mentre el sol es pon. L’escena és idíl·lica, però si et treus les ulleres, les vacances perfectes s’esfumen en un segon. El paisatge era només un tast per deixar-te amb ganes de més, una pastanaga, un paisatge oníric per atrapar el client. Situacions com aquesta s’estan començant a viure en centenars d’agències de viatges que aposten per l’anomenat turisme virtual. Aquesta nova experiència proposa veure el destí sense viatjar, a través del mòbil o d’unes ulleres de realitat virtual. Ara és possible estar virtualment a la platja però realment amb sabatilles al sofà. El creador de Facebook, Mark Zuckerberg, va assegurar que el futur seria viatjar sense sortir de casa. Però els experts dissenteixen; creuen que la realitat virtual, ara i més endavant, servirà com a reclam per a les agències de viatges, com a manera de veure un patrimoni destruït, com a complement d’una visita, però mai podrà substituir les sensacions i les experiències de la ruta. “La visita turística ara com ara és una experiència que es viu in situ i que és insubstituïble. La realitat virtual aporta un punt de vista diferent”, explica Francesc González, professor de turisme de la UOC i investigador del grup de recerca Laboratori del Nou Turisme (LNT). En el mateix sentit s’expressa Sergio Usón, director de desenvolupament de la societat espanyola d’agències de viatges amb realitat virtual TurVirtualTur: “Les ganes de ser al lloc que virtualment estàs visitant no te les treu ningú”.

Un reclam infal·lible

TurVirtualTur agrupa prop d’un miler d’agències de viatges que han incorporat a la seva activitat la realitat virtual. Usón explica que ho fan amb un triple objectiu: que serveixi com a eina de venda, com a esquer de comunicació i també amb un propòsit formatiu per al personal de l’establiment. Les agències que introdueixen les ulleres de realitat virtual al seu mètode de venda volen anar més enllà d’ensenyar un tríptic, d’explicar el que es trobaran els clients o de mostrar un vídeo a la web. A més, afegeix Usón, la realitat virtual “és una manera d’atreure el client cap a l’agència i una diferenciació molt important respecte a les agències online ”. Finalment, també serveix perquè el personal de l’agència pugui “conèixer el producte que ven com si hi hagués estat”, ja que amb la crisi econòmica, continua Usón, els viatges de formació han anat a la baixa.

Una escalinata imponent s’aixeca a l’entrada de l’hotel. A la dreta, la recepció, i pujant, a banda i banda, trobem les habitacions. El llit de la suite sembla molt confortable. Sobre la tauleta de nit, ben col·locats, hi ha uns bombons de benvinguda amb una dedicatòria amable. Al lavabo, les bombolles del jacuzzi esclaten elegantment. A l’hora de triar hotel per a les vacances, molts es fien de comentaris en webs com TripAdvisor o Minube. Però el nou turista vol anar més enllà. Una altra opció és experimentar els allotjaments amb realitat virtual, a través d’ulleres com les Oculus Rift, les Samsung Gear o les HTC Vive. Algunes cadenes hoteleres han començat a dissenyar experiències de realitat virtual per seduir els clients. Vídeos en 360 graus, fotografies en 3D i també en 360 graus són alguns dels serveis que ofereix TurVirtualTur. En el seu catàleg, a més d’alguns hotels, s’hi inclouen creuers i destinacions com el Carib, Flandes i Lanzarote.

L'agència Drac Viatges, a Navarcles, forma part de TurVirtualTur

Veure el que és inimaginable

Usón afirma que aquest mètode d’ensenyar la destinació turística ajuda a vendre productes que són difícils d’imaginar i també estimula la compra de categories superiors. Quan el client veu les vistes des de la cabina de categoria superior o l’amplitud de la suite de l’hotel, queda convençut. “El turisme entra molt pels ulls”, comenta González, que veu en aquesta eina una manera diferent de presentar els llocs i els productes, una fórmula per guanyar interès davant el turista del segle XXI. L’agència Drac Viatges, a Navarcles, forma part de TurVirtualTur. La seva responsable, Olivia Grané, confirma que fer viatjar el client des d’una butaca, amb una destinació recreada, els està servint per vendre els seus productes turístics. En aquest establiment utilitzen la realitat virtual com a reclam des de l’abril; ensenyen destinacions i hotels. El client pot passejar-se per l’habitació de l’hotel, la recepció, el menjador on esmorzarà i altres estances. Grané confirma que aquesta eina incentiva la venda. “Et fas més a la idea que estàs de vacances”, afegeix. Des d’aquesta agència, asseguren que és un bon mètode per fidelitzar clients i també per situar l’establiment com una empresa innovadora.

El professor de la UOC considera que l’aposta per la realitat virtual aporta modernitat al turisme i l’obre a un gran ventall de possibilitats. Lamenta, però, que a Catalunya i a l’estat espanyol el grau d’implantació encara és escàs. Més enllà de fer servir la realitat virtual com a reclam per comprar un viatge en creuer, reservar un hotel o apostar per un viatge organitzat, González comenta que s’utilitza sobretot in situ, com a complement i enriquiment de la visita turística. Aquest professor de la UOC afirma que permet “recuperar espais que han sigut destruïts”, ajuda a mostrar i divulgar “patrimoni que és poc visible” i permet fer recreacions històriques d’espais que s’han transformat.

Un altre avantatge de la realitat virtual, apunta González, és que permet segmentar l’experiència turística. Així, en unes ruïnes romanes es pot recrear la ciutat que hi havia abans i explicar-la d’una manera diferent als nens, al públic adult i als visitants especialitzats. El professor de la UOC pronostica que en els pròxims anys la realitat virtual aplicada al turisme viurà una expansió molt rellevant, sempre sense substituir el viatge. Afirma que caldrà pensar com aplicar-la de manera adequada, com involucrar-hi els gestors dels espais turístics, arribar a solucions assequibles i a un model que no acabi atabalant o avorrint els usuaris.

TURISME INNOVADOR: REALITAT VIRTUAL I AUGMENTADA A CATALUNYA

Encara que la realitat virtual i augmentada estan en un estadi inicial, diversos emplaçaments turístics del país han començat a apostar-hi. En molts casos, utilitzen aquesta tecnologia per reviure la història en comptes de llegir-la o observar-la.

Ullastret, una ciutat ibèrica de fa 2.000 anys

A la seu d’Ullastret del Museu d’Arqueologia de Catalunya es pot tornar enrere en el temps. Els visitants poden retrocedir 2.000 anys i passejar per la ciutat ibèrica que hi havia llavors en aquest emplaçament. Després d’un intens procés de treball, un equip d’arqueòlegs i experts en modelat 3D han reconstruït aquest poblat ibèric. En una sala immersiva del museu, i també a través d’ulleres de realitat virtual, es pot passejar pels carrers d’aquest nucli urbà, veure els pous, les calaveres penjades a l’entrada de les cases o les àmfores que n’omplien les estances.

L’Espluga de Francolí, retorn a l’Edat Mitjana

L’Ajuntament d’aquest municipi tarragoní ha posat en marxa la Ruta Templera i Hospitalera, en què, a través de la realitat virtual i amb l’ajuda d’unes ulleres, els visitants poden reviure el passat medieval de la població. La ruta també inclou audiovisuals i visites teatralitzades on s’explica com era la ciutat dels segles XIII i XIV. Gràcies a tecnologia puntera, els visitants poden experimentar com era el taller d’un mestre vitraller o com era el castell que va dominar la vila fins al segle XIX.

Casa Batlló, una casa animada

La Casa Batlló també ha apostat per les noves tecnologies. Incorpora la realitat augmentada i les animacions 3D per veure com vivia la família Batlló. A través de mòbils i tauletes, es pot explorar el mobiliari i la decoració de la planta noble. Enfocant l’aparell a una determinada estança o paret, apareixen elements decoratius de l’època, cosa que enriqueix els mobles que s’han conservat. L’experiència està disponible en onze idiomes.

stats