SINISTRE AERI
Internacional 02/06/2016

Detecten el senyal d’una de les caixes negres del vol d’EgyptAir

Trobar el dispositiu permetria explicar la desaparició de l’avió

Marc Toro
3 min
Personal de la companyia aèria EgyptAir en un acte en record de les víctimes celebrat el 26 de maig al Caire.

BarcelonaCreix l’esperança de cara a resoldre el misteri del vol MS804 d’EgyptAir, desaparegut fa dues setmanes amb 66 persones a bord quan cobria la ruta entre París i el Caire. L’organisme francès d’Investigació d’Accidents Aeris (BEA) va informar ahir que els equips que treballen per trobar les restes de l’avió -a uns 290 quilòmetres de la costa egípcia- han detectat el senyal d’una de les caixes negres de l’aparell. L’anunci confirmava les informacions que poca estona abans havia avançat el ministeri egipci d’Aviació Civil, que assegurava que un vaixell de recerca francès havia detectat un senyal que podria conduir a un dels dos dispositius de l’avió que enregistren els sons a la cabina de comandament i els paràmetres del vol (altitud, velocitat, pressió...), respectivament. Informacions, en tot cas, essencials per saber què va passar amb l’avió.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Segons va concretar el director del BEA, Rémi Jouty, el senyal s’ha percebut “a partir de l’anàlisi de les dades de radar disponibles i del senyal de socors de la caixa, que han permès definir una zona de recerca prioritària”. Concretar ràpidament l’àrea en què es busquen les caixes era important perquè només podran emetre senyals fins que se’ls acabi la bateria, que dura uns 30 dies. “La detecció del senyal és un primer pas”, va apuntar el representant del BEA. Susana Romero, portaveu i secretària de comunicació de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), encara va més enllà i assegura a l’ARA que, donat el bon temps dels últims dies a la zona de recerca, és “molt probable” que es trobi la caixa negra detectada. Romero afegeix, però, que això no implicaria trobar l’altre dispositiu d’enregistrament de l’aparell. Tot dependrà de si l’Airbus de la companyia egípcia va explotar abans d’estavellar-se o no i, per tant, de la dispersió entre les seves restes.

Sabotatge o fallada tècnica?

La contoladora explica que si la caixa localitzada és la que enregistra les converses dels pilots s’hauria de poder determinar si hi va haver un sabotatge o una fallada tècnica: “En una situació de perill, llevat que se’ls impedís parlar, el lògic és que els pilots es comuniquessin per intentar controlar l’aparell”. Si, per contra, es troba la caixa que recull les dades del vol, es podrà “saber exactament què va fer l’avió fins al moment de l’impacte [al mar]”. “Si va reduir o augmentar la velocitat, els girs que va fer... Això també permetria saber als experts si el sinistre va ser intencionat o no”, afegeix Romero.

Amb la hipòtesi d’un atemptat terrorista pràcticament descartada -no hi ha hagut cap reivindicació-, tant la portaveu sindical com el director del BEA són conscients de la necessitat de trobar les dues caixes per aclarir els motius de la desaparició del vol MS804 d’EgyptAir tres hores i vint minuts després d’enlairar-se. “Davant de qualsevol sinistre, el principal és saber exactament què va passar per respecte a les víctimes, però també perquè no es torni a repetir”, insisteix Romero. Cap de les evidències recollides fins ara permet reconstruir amb detall els fets del 19 de maig. De moment, només se sap que l’avió va desaparèixer després de fer dos girs bruscos, va caure 6.700 metres i que -tal com es va saber aquest dimarts- una radiobalisa d’emergència de l’aparell va emetre un senyal d’auxili poc després de desaparèixer dels radars. Dos dies després del sinistre, a més, el BEA va certificar que una alarma per fum va saltar a l’avió poc abans que acabés al mar.

Que l’avió va acabar al Mediterrani, al sud-est de les illes gregues de Kàrpathos, Creta i Rodes, sí que sembla confirmat, donat que des del primer moment ja es van trobar a la zona fragments de fuselatge, maletes, armilles salvavides i, fins i tot, restes humanes.

stats