Publicitat
Publicitat

MÓN

Dos avions aterren a cegues a Washington perquè el controlador s'havia adormit

Les autoritats han suspès el treballador de les seves tasques. La setmana passada un avió va haver de sobrevolar durant mitja hora l'aeroport d'Alguaire perquè estava tancat i encara no hi havia ningú

Dos avions van veure's obligats dimecres a fer servir els seus propis mitjans per aterrar a l'aeroport Ronald Reagan de Washington, ja que la torre de control no responia a les trucades dels pilots. El controlador que havia de donar suport a les operacions es va quedar adormit, segons ell mateix va reconèixer al Consell Nacional de Seguretat de Transport dels EUA (NTSB, en les sigles angleses). Diumenge passat, un altre avió ja va haver de sobrevolar durant mitja hora l'aeroport lleidatà d'Alguaire per fer temps, ja que la instal·lació encara estava tancada i el controlador no havia arribat.



En el cas del controlador nord-americà, l'autoritat del transport dels EUA ha indicat que era “el quart torn nocturn consecutiu” que li tocava cobrir. Per això, "s'estan investigant qüestions relacionades amb la fatiga humana", segons un comunicat de l'organisme. De moment, el treballador, amb més de 20 anys d'experiència, ha estat suspès de les seves tasques per “no assumir la responsabilitat d'ajudar aquests avions a aterrar”. Abans, el secretari de Transport dels EUA, Ray LaHood, havia ordenat la designació d'un segon controlador aeri a l'aeroport de la capital dels EUA. Per LaHood, “no és acceptable tenir només un controlador a la torre gestionant el trànsit aeri en aquesta zona crítica. Fins ara, des de la mitjanit a les 6 hores del matí, el Ronald Reagan tenia només un operador a la torre de control a causa dels pocs vols que es programen en aquest horari.

La nit dels fets, mentre el controlador passejava pel món dels somnis, dos aeronaus comercials, un Boeing 737 procedent de Miami amb 97 passatgers a bord i un Airbus amb 68 persones provinents de Chicago, van haver de buscar-se la vida per aterrar pels seus propis mitjans davant el "silenci" de la torre de control. Els pilots dels dos avions van recórrer a la Terminal de Radar de Control d'Aproximació (Traconair), que s'ocupa dels avions en vol però que no s'encarrega de gestionar els aterratges i enlairaments, assignats per les torres de control. Sortosament, els avions no van estar mai fora de contacte per radar i els sistemes de suport van funcionar i van permetre un aterratge segur.

Alguaire, tancat
El cas recorda l'episodi viscut el cap de setmana passat a l'aeroport lleidatà d'Alguaire. A primera hora de diumenge, un avió de Ryanair provinent de Milà va haver de sobrevolar durant mitja hora els terrenys de l'aeroport perquè va arribar abans de l'hora prevista i els controladors encara no estaven en els seus llocs de treball. Els 108 passatgers van poder baixar de l'avió, un cop l'aeronau va aterrar a l'hora prevista inicialment. Un portaveu de la Generalitat ha explicat que els controladors d'Alguaire inicien la jornada a la torre de control "un temps prudencial" abans de l'hora programada per al primer vol. "Això la companyia ho sap, de manera que si el pilot arriba abans és la seva responsabilitat", ha indicat la mateixa font, que ha insistit que "no es pot tenir una persona indefinidament esperant".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT