26/09/2015

TV3: història d’una depuració gràfica

3 min

BarcelonaLa història de TV3 no és només la dels seus programes i presentadors. També en els logotips i la imatge gràfica de la cadena es pot veure l’evolució de la televisió i la seva adaptació als nous temps. El primer logotip, per exemple, marcava molt el caràcter nacional de la televisió, amb una bandera catalana onejant. L’altra batalla, a partir dels anys 90, va ser per situar el 3 com a element clau, per evitar que Antena3 s’endugués el cobejat tercer lloc del comandament.

1.jpg

El multipremiat América Sánchez va ser un dels autors primerencs dels molinets que es poden veure entre programes.

2.jpg

“Es tractava de monopolitzar la idea del 3 i que respirés a tota la identitat visual”, recorda a l’ARA. El punt desenfadat marcava també un canvi respecte a la rígida televisió estatal, que arrossegava una certa solemnitat des dels temps del franquisme.

3.jpg
4.jpg
5.jpg

El primer gran canvi arriba el 1993. La bandera catalana se sintetitza en un triangle format per quatre tires vermelles i se simplifica la imatge. “Encara feia poquet que havia començat la televisió privada i ens calia fer un gir que ens mostrés com un canal modern, al dia, innovador... però sense perdre el nostre tret identitari principal: catalana -explica Dani Reyes, director de màrqueting de TV3-. El triangle amb les quatre barres vermelles representa un play de posar-se en moviment i també unes ones que envien el nostre senyal al món”.

6.jpg

Els molinets nous oferien una novetat: introduïen les animacions 3D abans que ningú al mercat televisiu espanyol. Aquella època va durar fins al 2005 i inclou també les cortinetes que mostraven la pantalla partida en tres, amb cada fragment component una part d’una imatge o seqüència.

7.jpg

El nou salt arriba el 2005: és l’era del 3 que es veu reflectit a tot de superfícies, concretes o abstractes.

8.jpg

“TV3 es mostra aquí a la seva audiència com el reflex de Catalunya -detalla Reyes-. Ningú coneix ni reflecteix millor que nosaltres la societat en què vivim”. Un altre dels objectius -de nou, la pressió de les privades hi obliga- és recordar que la cadena aspira a liderar també en entreteniment. Per això es crea el 3 com a personatge, que en deu segons explica històries pròximes a les experiències dels espectadors.

9.jpg

L’últim dels canvis ha arribat aquesta temporada, amb l’estrena de nous molinets. En aquest cas, es tracta d’una evolució, no pas d’un trencament. “Volem explicar el concepte de connexió -argüeix Reyes-. Creiem fermament en la connexió que tenim amb el nostre públic, i aquest concepte pren forma en una àmplia col·lecció de grafismes a partir de les barres del triangle del logo, que convergeixen, connecten, per mostrar informació i imatges..., i en una evolució del nostre número preferit”. La part lúdica l’aporta un 3 que agafa volum i es disfressa de diferents coses i interpreta a la seva manera tres objectes que el precedeixen, també a mode de petit enigma.

10.jpg

La identitat de TV3 al llarg de més de tres dècades ha reposat en bona mesura amb aquestes petites falques, discretes però omnipresents. “Ens agrada pensar que mostrem una mica com som els catalans: una mica de seny en un sistema gràfic endreçat i funcional, i una mica de rauxa amb un personatge que busca fer-nos somriure entre programa i programa de la nostra graella”, conclou Reyes.

stats