Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Les dades valen més que els neumàtics

Per la compra d'Opel s'ha pagat menys que per un servei de mapes digitals o tecnologia per a cotxes connectats

Just a temps per la inauguració del  Saló de l’Automòbil de Ginebra, el grup francès PSA Peugeot Citroën ha confirmat que  li comprarà a General Motors (GM) les filials europees Opel i Vauxhall. Amb l’operació, PSA superarà la seva compatriota Renault com a segon venedor de cotxes d’Europa, acumulant un 17% d’un mercat de més de 15 milions d’unitats el 2016.

Quan parlem d’automoció ens ve al cap una indústria potent, amb grans factories i molts llocs de treball. Per això crida l’atenció que PSA hagi acordat pagar només 2.200 milions d’euros per Opel, que té 35.000 empleats, 11 fàbriques en set països i fabrica més d’un milió de cotxes cada any. D’acord: vostè i jo no hem vist mai tants diners junts, però en l’àmbit de les compravendes d’empreses és una quantitat més aviat modesta, a l’abast de qualsevol fons d’inversió mitjà d’aquests que posen milionades en empreses digitals. Per posar-ho en perspectiva: fa menys de dos anys que Audi, BMW i Mercedes van pagar gairebé 3.000 milions per Here, una empresa de mapes digitals amb 6.500 empleats. I fa pocs mesos que Samsung va desembutxacar 8.000 milions de dòlars per Harman, que fabrica electrònica per a cotxes connectats. Comparant les operacions es veu clar: les dades són molt més valuoses que la xapa i els neumàtics.

La compra d’Opel també té un altre element tecnològic: General Motors, el grup del qual la marca alemanya formava part fins ara, és el constructor que està més avançat en bateries per a cotxes elèctrics assequibles -és dir, sense comptar amb els caríssims Tesla-, gràcies a les inversions que va fer fa anys en recerca bàsica. El Chevrolet Bolt de GM, amb 500 quilòmetres d’autonomia nominal, arribarà aquest estiu a Europa -via Noruega- amb el nom Opel Ampera-e. Serà interessant veure fins a quin punt la compra d’Opel té previst l’accés de PSA a les bateries de GM. Un diari alemany ja diu que el nou grup podria convertir Opel en la primera gran marca que faci exclusivament cotxes elèctrics.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT