Publicitat
Publicitat

CRÍTICA TV

El Bulli, vals a ritme de rock

Dimecres TV3 va emetre El Bulli, l'últim vals . El documental recull les darreres hores del restaurant de Ferran Adrià abans de tancar. El punt de vista de què gaudim durant tot el procés de comiat és privilegiat. Un compte enrere molt íntim i a la vegada multitudinari.

L'inici del documental reprodueix la sensació de bogeria, de ritme frenètic... Tot i que en alguns moments potser hauria estat convenient subtitular les paraules de Ferran Adrià, les càmeres han captat instants molt espontanis de conversa amb els seus col·laboradors més propers. Els diu: "Sóc conscient que tots voleu veure la vostra dona, tal... però és que jo fa anys que la veig quan puc. Esclar que jo sóc el Ferran Adrià i no hi ha problema. El Ferran Adrià ja s'espavilarà, i els meus pares..." En una altra ocasió, els pares tornen a ser mencionats quan explica el moment en què es va adonar que ja n'hi havia prou. Adrià recorda com fins i tot els seus pares després de veure'l a la televisió li van dir: "Però tu altra vegada?"

Doncs sí, hem tingut Ferran Adrià altra vegada a la tele d'aquest país. Un país on ens agrada tenir un cuiner, un poeta, una model, un actor, un cantautor, un metge, un escriptor, un humorista... un de cada cosa per convertir-los en abanderats i referents de tots. Malgrat tot, merescut i lògic tribut.

Fantàstic poder observar la màgia de convertir un pinyol de préssec en comestible i la devoció dels seus deixebles.

Però potser L'últim vals no ens aporta res de nou de Ferran Adrià: hi ha un punt de reiteració de l'elogi col·lectiu que de vegades cau en un cert tòpic i esnobisme. Un bucle de definicions del cuiner que ja hem esgotat en altres entrevistes i reportatges. I un desgast de la insistència amb l'"això continua". Si Ferran Adrià ha sentit la necessitat de reinventar-se, a partir d'ara els mitjans haurem de replantejar-nos la conveniència de reformular la nostra manera d'abordar la figura de Ferran Adrià.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT