Cultura 30/07/2014

El Grec consolida el model i ven 12.000 entrades més

La meitat dels espectacles superen el 70% d’ocupació

Laura Serra
2 min

BarcelonaEl tercer festival Grec que dirigeix Ramon Simó dóna senyals inequívocs de bona salut. En un context en què el consum cultural s’ha desplomat, les xifres que va fer públiques ahir, dos dies abans d’abaixar la persiana, presenten un balanç positiu quantitativament i qualitativament, assenyala la direcció. “És un festival de creació recent, de teatre contemporani, amb vocació política i, per tant, arriscat -deia Simó-, i ha estat molt ben rebut. El model que volia fer està implantat, ens van entenent millor, i això s’ha notat”.

El Grec ha assolit les 67.623 entrades venudes i frega el 50% d’ocupació, unes xifres que pugen gairebé als 80.000 espectadors i al 58% d’ocupació si hi comptem els espectadors professionals. En tot cas, es tracta d’un augment significatiu de més de 12.000 espectadors i de 6 punts en l’ocupació, que es manté al voltant de la mitjana poc ufanosa dels teatres de Barcelona a causa del gran aforament que posa a disposició el festival (136.291 localitats). El total d’espectadors que han assistit a alguna activitat del Grec és de 127.471, gairebé 8.500 més que el 2013 (i això inclou des dels concerts gratuïts als jardins del teatre Grec fins a les sessions de la Sala Montjuïc o la festa dels 40 anys de Dagoll Dagom).

La remuntada de taquilla -perquè no es pot oblidar que feia dos anys que el Grec venia prop de 56.000 entrades però el 2011, en l’etapa anterior, n’havia arribat a vendre 98.400-, Simó l’atribueix a la suma de molts factors, entre els quals la programació del MiniGrec i d’alguns espectacles que han fet temporada, com La partida i Vells temps. El director també destaca els 2.000 espectadors que han guanyat les propostes internacionals. Obres com Vader, Beyond o Wonderland han omplert teatres, però contrasten amb les tímides vendes d’una superproducció com The fountainhead (39%) o del pedigrí de Tauberbach (33%). “Són espectacles polèmics i molt forts en l’aspecte de contingut i formal. Per això dic que la programació és arriscada, perquè el nostre objectiu és acostar el públic a aquest nivell d’exigència. Això fa que tinguem la sensació que estem produint alguna cosa en l’espectador”, defensa Simó. I insinua: “Si no ho fem nosaltres...”

Obres que surten de gira

El Grec també es consolida com a espai de producció, assenyalava el tinent d’alcalde de Cultura, Jaume Ciurana. Tres milions de pressupost dedicats a activitat permeten impulsar un bon gruix d’espectacles nacionals i internacionals, 27 dels quals tindran explotació posterior (de M.U.R.S. a Rhum o Patatu ). D’aquests, onze són propostes internacionals. Muntatges com El capital o Vader han nascut a Barcelona o hi han recalat en els primers bolos, “un risc no exempt de patiment”, adverteix Simó, però que serveix per “situar el festival en el panorama internacional”. L’objectiu és atreure públic professional estranger, “no turistes”, afirma el director.

L’edició 2014 ha exhaurit més espectacles que mai. Una quinzena de muntatges s’han acostat al 100% i 42 obres d’un total de 79 han superat el 70% d’ocupació. El repte de futur és “ajustar el volum de programació”, i això passa per “reduir el programa”, que tendirà als 65 espectacles. De moment, ja hi ha un únic nom confirmat per a l’any que ve: Els Amics de les Arts, que dilluns van haver d’anul·lar el concert per la pluja. Hi tornaran el 2015.

stats