Efímers 13/08/2014

Ignorar WhatsApp i premiar-se: sis consells per estudiar amb èxit

En una hora, els primers minuts són els de màxima atenció

B.v.
3 min

BarcelonaHi ha qui s’organitza millor o pitjor, qui es concentra de seguida o qui es distreu amb molta facilitat, qui té més força de voluntat o qui porta millor la calor, però el fet és que estudiar o fer un treball a l’estiu no és una feina fàcil per a ningú. Sophia Blasco, assessora i coach personal, ens dóna sis consells a seguir per organitzar-se, mantenir la motivació, fer la feina ben feta i aconseguir sobreviure a un estiu entre llibres i apunts.

1. Garantir la motivació

Per què ho fem? Tant si estudiem per a un examen com si fem un treball acadèmic, és molt important saber per què ho fem, tenir clar el nord. Potser això que hem de fer ara no ens ve gaire de gust però ho fem per alguna cosa que sí que ens agrada. Si oblidem aquesta perspectiva, és molt fàcil perdre la motivació i que ens costi molt fer-ho. Hem de trobar raons de pes per a aquest objectiu. En el cas dels treballs universitaris, una raó de pes seria que necessitem les acreditacions oficials per aconseguir allò que volem. Fer el treball o l’examen està dins del nostre pla estratègic per arribar on ens proposem.

2. Formular bé l’objectiu

“No hi ha vent favorable per a qui no sap cap a quin port navega”, deia el filòsof i polític romà Sèneca. Formular bé un objectiu ens ajudarà a fer-lo realitat. Segons el coach anglès John Whitmore, un objectiu ha de tenir tres qualitats: “Smart [intel·ligent], pure [pur] i clear [clar]”. Dins de cada una d’aquestes qualitats n’hi ha d’altres, com per exemple formular les coses en positiu. És a dir, no serveix dir “No em distrauré”, perquè la negació no la sap gestionar el nostre cap. Primer fa l’acció i després la nega; hauríem de dir: “Focalitzaré”. Un objectiu també ha de ser, entre altres coses, ser específic, realista, ètic, desafiant i planificar per etapes.

3. Organització i planificació

Quines accions hem de fer, quan les hem de fer i quan les hem de tenir fetes? S’ha de fer una planificació per dies i calcular quant de temps requerirà cada tasca. És recomanable planificar només el 60% del temps. Deixar un 20% per als imprevistos i un 20% per a les necessitats personals. Hem de respectar la nostra cronobiologia, saber si tenim més energia al matí, a la tarda o al vespre i tenir-ho en compte a l’hora de planificar les nostres tasques. El treball s’ha de dividir en etapes i et pots premiar cada cop que n’assoleixis una, per exemple fent una paella en un xiringuito. És important evitar els obstacles que es poden preveure, com els whatsapps dels teus amics. Els has de tenir ben ensinistrats: “Estic estudiant fins a les 20 h; no us podré respondre fins llavors”.

4. Cercles de millora contínua

Ens interessa focalitzar-nos en l’encert i transformar el desencert en un punt de millora. La nostra cultura diu que hem de tenir tolerància zero davant l’error i que hem de buscar la perfecció. Per això, quan ens equivoquem, ens sentim culpables, però la culpa no té remei. L’única manera d’estar segurs que no ens equivocarem és no fent res. L’error ha de ser sempre una oportunitat de millora i des de la culpa no podem canviar el que hem fet malament. Hem de distanciar-nos del nostre procés de treball per veure l’error i millorar-lo de cara als pròxims dies.

5. Racionar l’atenció

En una hora, els primers 20 minuts són els de màxima atenció; després es redueix gairebé a la meitat i, a mesura que passen els minuts, l’atenció va disminuint encara més. Si estem fent una feina que requereix una atenció intensiva, ens interessa fer cada hora un descans petit: anar a menjar una poma, preparar-nos un cafè, caminar una estona... Si quan veiem que estem dispersos seguim insistint a fer la feina, el rendiment serà molt fluix. Per a la concentració i l’atenció és molt important tenir unes bones condicions ambientals. Condicions de confort, de serenor i de temperatura. I, finalment, tenir en compte quines són les tècniques d’estudi que ens van millor: si fer un resum, un esquema...

6. Percepció de la feina feta

És molt important gestionar la planificació d’una manera molt realista perquè així quan arribi el vespre ens puguem adonar que -si es dóna el cas- l’hem pogut complir. Això ens ajuda a crear satisfacció i ens reforça l’autoconfiança. Però també és important que, si no ho hem aconseguit, ens fixem en què ha anat malament i ho canviem l’endemà. En cap cas ens hem de sentir culpables encara que no hàgim pogut acabar allò que teníem previst. Quan s’acaba el dia i hem fet la feina ben feta ens mereixem una satisfacció: quedar amb els amics, anar a fer una cervesa en una terrassa, fer un passeig per la platja... És important que cada dia trobem un moment per a nosaltres, per fer alguna cosa que ens faci il·lusió.

stats