Efímers 06/10/2016

L’AMB aposta per revitalitzar el sector productiu metropolità

Subvenciona millores en els polígons industrials de l'àrea metropolitana amb un impacte econòmic de 47 milions d’euros

Judit Monclús
3 min
Dues imatges de la zona de polígons situada al sud de l’Hospitalet de Llobregat.

Per primer cop en més de 20 anys, Badalona rebrà inversió pública als polígons industrials. Seran 2.400.000 euros destinats a la millora del polígon Sud. La xifra està cofinançada entre l’ajuntament de la ciutat i les ajudes del programa de subvencions que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha donat per a projectes de renovació a diferents polígons industrials del territori metropolità. “Posem en valor les 210 hectàrees de sòl industrial que tenim a tocar de Barcelona i les convertim en espais d’activitat econòmica del segle XXI, al mateix temps que situem el polígon Sud en la continuïtat geogràfica del 22@ i del campus de la Universitat Politècnica de Catalunya al Besòs”, assenyala Àlex Mañas, regidor de l’Àmbit Badalona Pròspera i Sostenible.

El polígon Sud és el més important de Badalona, amb el 42% de les empreses, el 45% de l’ocupació i el 54% de la facturació total dels polígons de la ciutat, segons el consistori. Amb 491 empreses registrades, hi predominen els sectors químic, farmacèutic i del metall mecànic. El tèxtil hi manté un pes important mentre que hi emergeixen les indústries culturals i creatives i de l’energia. En aquest cas, la inversió del projecte es destinarà sobretot a asfaltat de carrers, millora de l’enllumenat i ampliació de la fibra òptica.

El de Badalona és un dels 109 projectes subvencionats per l’AMB en un total de 24 municipis. Dels ajuts, el 49% han estat sol·licitats per empreses privades en col·laboració amb els ajuntaments, el 40% correspon als consistoris i l’11% restant a associacions d’empreses. Amb aquest programa, l’AMB subvenciona fins a un 70% dels projectes atorgats, o fins a un màxim d’1.500.000 d’euros. L’impacte econòmic sobrepassa els 30 milions d’euros i arriba fins als 47 milions d’inversió total generada pel conjunt dels projectes, sumant al pressupost de l’administració metropolitana la inversió feta pels diferents beneficiaris.

Més llocs de treball

L’ocupació directa generada gràcies al programa d’ajuts de l’AMB serà d’uns mil llocs de treball durant l’execució, un dels objectius del mandat. “Calia impulsar ajudes al sector industrial per sortir de la crisi i els polígons són les autèntiques pistes d’aterratge per a les empreses que decideixen venir al territori metropolità, i per això han d’estar en condicions òptimes, per ser sostenibles i tècnicament competitius”, explica Jaume Collboni, vicepresident de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB.

“Millorant l’espai públic atraiem empreses cap als polígons i les ajudes que se’ls donen faran que es tornin més competitives, que abaixin els costos de producció i tinguin més diners per créixer o crear llocs de treball”, remarca per la seva banda Lluís Traveria, cap del departament de planificació d’infraestructures de l’Agència de Desenvolupament Urbà de l’ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat. Aquí les subvencions de l’AMB han arribat a projectes encapçalats pel mateix ajuntament i per a actuacions de les indústries, i arriben als cinc milions d’euros en cada cas. Entre la zona del Districte Econòmic i el polígon de la Carretera del Mig, s’han proposat 40 projectes destinats a “la reordenació d’aparcaments, a millorar la seguretat viària, els serveis, l’eficiència energètica i a fer passos cap a la smart city”.

DIFERENTS NECESSITATS SEGONS LES ZONES

A l’àrea metropolitana de Barcelona hi ha 250polígons d’activitat econòmica amb una superfície total aproximada de 8.000 hectàrees. S’hi ubiquen unes 28.000 activitats empresarials. El 37% es dediquen al comerç, el 22% als serveis, el 20% a la indústria, el 9% a la construcció, el 8% a la logística i el 4% restant a altres sectors. Aquest mapa productiu es divideix en cinc grans zones, cadascuna amb unes particularitats i necessitats diferents. Així, al Corredor del Llobregat, l’àmbit del Besòs i l’Eix C-32 els projectes s’han centrat en la urbanització i la millora dels polígons obsolets; en el cas del Delta del Llobregat i l’Eix B-30, els projectes s’han decantat cap a tasques que permetin millorar l’eficiència energètica i la mobilitat sostenible; en aquest cas, s’ha apostat per adequar aparcaments i infraestructures per a l’ús del vehicle elèctric.

Dels 49 projectes concedits en la primera convocatòria d’aquestes subvencions, el 2015, el 32,65% ja estan finalitzats, mentre que un 14,29% estan en fase d’obres. Actualment, 18 projectes es troben en fase de redacció i sis en fase d’adjudicació.

stats