Efímers 29/05/2016

L’economia social, la nova aposta de BizBarcelona

Andreu Merino I Daniel Romaní
5 min
BizBarcelona ofereix eines per emprendre, innovar i fer créixer el teixit empresarial, l’ocupació i l’activitat econòmica.

BizBarcelona, la gran trobada del món de l’emprenedoria i de les pimes, que se celebra al recinte de Montjuïc de Fira de Barcelona els dies 1 i 2 de juny, aposta a fons per l’economia social. El visitant hi trobarà informació sobre el tercer sector, el cooperativisme, el finançament de projectes d’economia social, d’emprenedoria col·lectiva, de l’acceleració de start-ups socials, de tendències en consum responsable i de l’estat de les economies transformadores. Tot plegat sota el paraigua de BizEconomiaSocial, que se sumarà als ja tradicionals espais BizEmprèn i BizPimes.

Pautes per posar en marxa una cooperativa

Al BizBarcelona del 2016 es donaran pautes per crear una cooperativa, una fórmula d’organització empresarial que aporta un 7% del PIB mundial. Actualment Barcelona disposa d’un potent teixit de més de 4.600 projectes d’economia cooperativa, social i solidària que representen prop d’un 7% del PIB de la ciutat i donen feina a més de 50.000 persones.

BizEconomiaSocial oferirà també espais de networking amb l’objectiu que les empreses i les entitats d’economia social puguin interrelacionar-se. Donaran a conèixer les seves experiències el professor austríac Christian Felber, creador de l’Economia del Bé Comú; Anna Abellán, sòcia de treball del restaurant-cooperativa de Badalona La Sargantana, que explicarà com es pot oferir una cuina de qualitat amb productes de proximitat en una entitat que promou diverses activitats en el seu entorn més proper; David Cos, president de l’escola Sant Gervasi, una cooperativa de treball social formada per un col·lectiu de professionals de l’educació; Guillem Perdrix, director de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya; Xavier Pont, director general de Fundació Ship2Be d’emprenedoria social i inversió d’impacte, i Joan Segarra, president de la Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya, entre d’altres.

La tasca en pro de la integració de les persones amb discapacitat de les empreses del tercer sector tindrà, a més, el seu espai al saló amb la presència de diversos centres especials de treball.

BizBarcelona s’ha consolidat com el gran esdeveniment que ofereix idees i eines per emprendre, innovar i fer créixer el teixit empresarial, l’ocupació i l’activitat econòmica. A l’edició d’aquest any se celebraran prop de 200 conferències, intervindran 350 ponents, tindran lloc quatre tallers monogràfics, es duran a terme 19 activitats de networking i hi assistiran 85 expositors.

Han confirmat l’assistència el nou Català de l’Any, Òscar Camps, fundador de la ONG Pro-Activa Open Arms, i l’actor Joaquín Reyes, creador dels exitosos programes de televisió La Hora Chanante i Muchachada Nui, que explicarà la seva experiència de com reinventar la seva carrera professional, entre molts d’altres.

BizEmprèn i BizPimes, els dos grans eixos

BizEmprèn i BizPimes són els dos eixos ja consolidats del BizBarcelona. BizEmprèn concentrarà assessorament, tallers, conferències i activitats per als que persegueixin materialitzar idees de negoci o busquen fórmules d’autoocupació. A BizPimes, eix que compta amb la coordinació de PIMEC, es presentaran eines i novetats en gestió empresarial, solucions per la digitalització i la innovació, així com alternatives de finançament i internacionalització. Hi haurà punts d’assessorament especialitzats en aquests temes. Destaca l’espai BizExporta, coordinat per CaixaBank i la Cambra de Comerç de Barcelona, per atendre consultes d’empreses que es plantegen fer el salt a l’exterior, per analitzar oportunitats de negoci en mercats de l’Orient Mitjà, el nord d’Àfrica, Europa, Amèrica Llatina, l’Àfrica subsahariana i Àsia, o resoldre dubtes concrets relacionats amb l’activitat exportadora. Dins de BizPimes tindrà lloc també un mercat del treball organitzat per Barcelona Activa amb la col·laboració de PIMEC, en què professionals de diversos sectors podran presentar la seva candidatura a empreses que busquen determinats perfils qualificats. Hi haurà també un fòrum d’iniciatives universitàries que connectarà start-ups i projectes impulsats per estudiants.

“Aquest any volem donar més visibilitat a les franquícies, una modalitat de negoci que ha resistit bé la crisi i que suposa una oportunitat

d’autoocupació i emprenedoria per a milers de persones”, explica el director de BizBarcelona, Aleix Planas. A l’àrea BizFranquicias serà possible trobar conceptes de negoci per a diferents butxaques, ja que la franja de preus va des dels 10.000 euros de les franquícies més assequibles en l’àmbit de serveis que no requereixen local fins a superar els 500.000 euros d’alguns establiments d’alimentació o restauració.

Quins passos cal fer abans d’iniciar una aventura empresarial? Com es fa un pla de negoci? A quines portes podem trucar per buscar inversors? Un munt d’experts assessoraran els visitants de BizBarcelona en aquests temes i molts altres.

Se celebraran conferències sobre creació i gestió empresarial, comunicació i màrqueting 2.0., vendes i internacionalització, innovació, noves oportunitats i tendències. A més, hi haurà un mercat de finançament, organitzat per Barcelona Activa, que compta amb la participació de l’Institut Català de Finances, Business Angels, entitats financeres, inversors privats i xarxes de crowdfunding, tallers sobre e-commerce, reptes logístics, digitalització i customer experience. Cal destacar també la participació del Centre de Reempresa de Catalunya, que busca persones que assegurin la continuïtat de negocis en perill de tancament, i de SynergyS de Barcelona Activa, un mercat d’oportunitats de negoci entre pimes i grans empreses que presenten reptes amb emprenedors, start-ups i autònoms que ofereixen solucions.

En bona part, BizBarcelona és un punt de trobada, de networking. En un món hiperinterconnectat, continua sent essencial per als negocis conèixer-se i donar-se la mà. Quina diferència fer negoci amb qui has conegut personalment!

BIZEXPORTA: SUPORT A L’EXPORTACIÓ

“Volem animar les petites i les micro empreses catalanes que tenen productes o serveis amb valor afegit a vendre fora. Hi ha empresaris que no saben per on començar, a quins països anar, els fan por els obstacles... Des de BizExporta els assessorem i els facilitem eines”, explica Elisabet Coll-Vinent, que és la directora del departament internacional de la Cambra de Comerç de Barcelona. “A BizExporta preveiem assessorar més de 200 empreses. Fem diagnòstics internacionals (unaanàlisi delaviabilitat d’exportar del’empresa, ambrecomanacions d’eines iprogrames per afrontar lainternacionalització); és unservei gratuït -explica Coll-Vinent-. També informem delprograma Empresa Exporta, adreçat a empreses que exporten menys d’un 20% de laseva producció”.

“Exportar suposa un esforç en temps i diners; no es recupera lainversió fins al cap d’un o dosanys, i cal que el màxim responsable de l’empresa hi cregui, perquè implica gairebé tots els departaments de l’empresa: el de màrqueting, elfinancer... “, subratlla Coll-Vinent.

La major part de productes catalans són exportables, però n’hi ha que ho tenen més fàcil que d’altres. En pocs mesos han començat a vendre’s a fora, perexemple, els productes de cosmètica capil·lar de qualitat Trendy Hair. “Ens va anar molt bé visitar el BizExporta l’any passat”, reconeix Carlos Garrido, cofundador de Trendy Hair. “Ensvam apuntar al programa Empresa Exporta, que va suposar l’inici del nostre camí internacional. Fa poc vam assistir a la Fira COSMOPROF deBolonya, la principal trobada mundial del nostre sector, i ja tenim contacte amb clients de Nova York, Londres, Milà, Singapur i Kuwait”.

stats