Publicitat
Publicitat

Una galeria de Nova York exposa 80 imatges íntimes de l'artista

La doble vida d'un artista mític

La galeria novaiorquesa Affirmation Arts commemora el 25è aniversari de la mort d'Andy Warhol amb una exposició de 80 fotografies del Museu Andy Warhol de Pittsburg de l'artista -algunes de les quals són inèdites- que en mostren la cara més íntima. "Quan alguns dels seus amics allargaven la festa fins al diumenge al matí a Studio 54, l'Andy i la seva mare eren a l'església. Warhol era homosexual abans que la paraula gai es convertís en omnipresent. Encara que pugui semblar estrany, va viure una doble vida", afirma William T. Hillman, president de la galeria i comissari de l'exposició.

Sota aquesta premissa, les habitacions d'hotel, les cambres de bany, els retrats i els bodegons amb fruites o amb objectes kitsch que Warhol va immortalitzar revelen la cara oculta de la seva biografia i el seu talent fotogràfic a l'hora de crear composicions senzilles i a la vegada elaborades. "En tots els aspectes, cadascuna de les fotografies és exquisida", afirma Eric Shiner, el director del museu, per qui les imatges suggereixen "la innocència i culpabilitat, la religió i el laïcisme, la moderació i la golafreria. Molts d'aquests aspectes duals apareixen en una mateixa imatge".

L'interès de Warhol per la fotografia es remunta a la seva infantesa, quan va retratar la família amb una càmera Brownie que li van regalar quan va fer nou anys. Des d'aleshores, no la va abandonar mai i en algunes de les imatges més conegudes apareix amb una càmera penjant del coll. Al llarg de les dècades la fotografia li va servir per satisfer el seu instint de voyeur , per assajar composicions per a les pintures i per construir una autobiografia privada en imatges que relata el seu ascens social des del barri humil de Pittsburg, on va créixer fins al seu triomf a Nova York. Precisament perquè va néixer en un entorn humil, a Warhol sempre el va fascinar el luxe de les habitacions d'hotel on es va hostatjar. En resum, aquestes instantànies treuen a la llum també l'interès que va tenir per la realitat que l'envoltava. "Warhol ajunta objectes la combinació dels quals no té aparentment cap sentit i els col·loca en estudis que es poden veure com una representació del seu nom, que va estar poblat per personalitats igualment discordants", sosté Shiner.

Al cap i a la fi, les fotografies de Warhol representen de quina manera va posar en contacte la seva pròpia vida i el seu art i com va fer de l'art una extensió d'ell mateix. "Totes aquestes imatges són -conclou el director del museu- finestres al seu món privat i descobreixen la seva mirada més personal. Quan em miro moltes d'aquestes obres sento el silenci i una intimitat profunda".

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT