MÚSICA
Cultura 16/10/2014

Les noves músiques troben espai propi a L’Auditori

Xavier Cervantes
2 min

BarcelonaLa creació musical contemporània estrena una programació estable a Barcelona impulsada per L’Auditori. Es tracta de les Sampler Sèries, un cicle anual d’una desena de concerts que inaugurarà l’ ensemble català CrossingLines el 24 d’octubre, i que fins al 12 de juny del 2015 comptarà amb la presència de diferents representants de la música contemporània nacional i internacional, com ara el nord-americà Phill Niblock, el grup belga Ictus Ensemble, el trio escandinau The Living Room i la formació catalana Bcn216.

Segons el responsable de programació de L’Auditori, Robert Brufau, el cicle Sampler Sèries s’organitza al voltant de quatre eixos: “Oferir una visió ben àmplia de les noves músiques, donar valor als elements de recerca, establir col·laboracions internacionals i construir el programa amb la col·laboració d’altres institucions”. La confluència d’aquests propòsits vol “evitar prejudicis i opinions preconcebudes”. També hi ha la voluntat de facilitar l’accés a la creació contemporània amb una política d’entrades amb uns preus que van dels 5 al 10 euros per als concerts que es faran a les sales 3 i 4 de L’Auditori.

El cicle és una bona notícia per al públic barceloní de la música contemporània, sovint poc representada en les programacions institucionals. “Barcelona està preparada per absorbir aquesta proposta”, assegura el programador de les Sampler Sèries, Santi Barguñó. Això es podrà comprovar els dies 24 i 25 d’octubre durant la celebració dels concerts fruit de la col·laboració amb el Festival de Música Contemporània de Huddersdfield. “Volem reproduir a petita escala el festival britànic”, diu Barguñó. El grup CrossingLines, que al novembre actuarà a Huddersdfield, estrenarà a L’Auditori una composició de Luis Codera encarregada per la Fundació de Música Ernst von Siemens. L’intercanvi amb el festival britànic es completa amb les actuacions a Barcelona del pianista Philip Thomas, la soprano Irene Kurka i el clarinetista Gareth Davis.

El recital de Kurka serà a la Capella dels Àngels del Macba, i el de Davis amb el trio Apartment House a la Fundació Antoni Tàpies. Al llarg del cicle també hi haurà activitats i actuacions coproduïdes amb el CCCB i la Fundació Antoni Miró. “I estem en converses amb el Sónar”, diu el director de L’Auditori, Joaquim Garrigosa, tot i que en aquesta primera edició no col·laboraran amb el festival.

La Primera Guerra Mundial

Sampler Sèries neix amb la intenció de “reproduir la pluralitat, la convergència de diferents estètiques”, una característica del “territori de les noves músiques del segle XXI”, com explica Barguñó. Aquesta pluralitat inclou, entre d’altres, una actuació del trio de free jazz The Living Room, un recital de la pianista Lluïsa Espigolé i un concert monogràfic dedicat a Benet Casablancas i protagonitzat per Bcn216. I també una de les propostes més engrescadores del cicle: la presència del grup belga Ictus Ensemble, que en un programa dedicat a la Primera Guerra Mundial estrenarà una obra de Georges Aperghis ( Le soldat inconnu ) i la confrontarà amb L’histoire du soldat de Stravinsky.

stats