Publicitat
Publicitat

FINANCES

El PP culpa el PSOE de l'escàndol de les preferents

L'escàndol de la venda de participacions preferents ha entrat de ple en l'habitual picabaralla política entre el PP i el PSOE. El context no és casual, ja que es produeix a pocs dies que el govern espanyol aprovi divendres un decret que imposarà restriccions a la banca en la venda de preferents a particulars.

Prop d'un milió de persones s'han vist afectades per les vendes i moltes tenen els seus estalvis atrapats en aquests productes a perpetuïtat i que només donen rendibilitat si l'entitat obté beneficis. En els últims anys, la banca ha venut uns 40.000 milions en preferents com si fossin dipòsits a clients particulars, molts d'ells poc informats i de vegades sense el seu consentiment. La majoria d'entitats estan oferint canvis de preferents per accions o altres productes, com dipòsits, que permeten recuperar els diners passat un temps, però els quatre grups controlats per l'Estat (Bankia, Nova Galicia, CatalunyaCaixa i Banc de València) no tenen aquesta possibilitat perquè Brussel·les exigeix que el cost de la seva reestructuració sigui pagat també pels creditors, inclosos els que van comprar preferents.

És justament la situació de les entitats nacionalitzades la que centra el debat de la classe política i les plataformes d'afectats. El portaveu adjunt del PP al Congrés, Rafael Hernando, va treure ahir pit per les restriccions del decret i es va mostrar molt crític amb l'oposició. "El PP solucionarà el problema de les preferents que va causar el PSOE", va dir. Els socialistes, per la seva banda, van fugir de qualsevol autocrítica i van demanar a l'executiu que tots els estalviadors recuperin tota la inversió en preferents. És una fita força difícil a hores d'ara.

Una quitança molt probable

Les plataformes d'afectats creuen que el decret establirà una quitança d'entre el 50% i el 70% de la inversió. El ministre d'Economia, Luis de Guindos, va evitar entrar en detalls aquest cap de setmana però va dir que el producte que rebran a canvi els clients tindrà liquiditat, és a dir, es podrà vendre al mercat secundari i, per tant, obtenir-ne rendibilitat. La resposta, divendres.

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT