Publicitat
Publicitat

"S'ha empitjorat conscientment la qualitat de la programació per poder dir després que la privatització l'ha millorada"

El president del comitè d'empresa de RTVV, Vicent Mifsud, assegura que "els valencians ja no tindran un canal d'informació propi però continuaran
pagant un 24 hores de TVE"

Quina és la verdadera raó que ha portat al govern valencià a plantejar un ERO en Radiotelevisió Valenciana (RTVV)?

La decisió és absolutament política. Durant el temps que porten planejant l'ERO no s'han posat ni una vegada en contacte amb la representació dels treballadors per intentar buscar mesures alternatives als acomiadaments i la privatització de la programació. Per tant entenem que la raó no és el deute de 1.200 milions d'euros sinó que volen privatitzar la radiotelevisió pública valenciana.

De quina forma s'ha gestionat perquè acumuli aquest deute?

Una de les principals causes és una decisió política que es pren l'any 2000. Fins eixe moment RTVV es finançava mitjançant l'assignació pressupostària i els ingressos per publicitat però, a partir d'aquest moment, es permet que l'empresa s'endeuti sense control. Amb això van permetre que la Generalitat valenciana imputés a RTVV part del seu deute perquè no constés en els seus comptes.

Quins serveis es carregaven als comptes de RTVV?

Per exemple, es gasta 14 milions d'euros en la vista del Papa i s'imputa a RTVV la despesa de la instal·lació de les pantalles de televisió, que va costar 7 milions d'euros i dels quals 4 es van desviar a la trama Gürtel. Un altre cas són les subvencions a clubs de futbol per despeses inexplicables, contractes desorbitats pels seus drets d'imatge o, el més recent, la despesa de 22 milions d'euros per retransmetre la Fórmula 1. Totes eren despeses del govern, però que carregava i pagava RTVV.

La Generalitat valenciana subvencionava els clubs de futbol a través de la tele?

Alguna cosa estranya passa quan RTVV signa un conveni amb el Vila-real de patrocini i d'explotació de drets per un valor de 2,5 milions d'euros durant quatre anys i després no pot justificar què beneficis ha obtingut d'aquest contracte. Al València li ha pagat també quantitats astronòmiques i, a més, li ha prestat serveis. Per exemple, la presentació que van fer de la maqueta del que serà el nou estadi es va fer amb personal de Ràdio 9.

El govern valencià ha permès que la seva gent es beneficiés?

Hi ha casos en els quals el jutge ha demostrat que han hagut irregularitats. Segons el jutge Pablo Ruz, el director Pedro García va signar el contracte de la visita del Papa i al mateix temps es va obrir una societat per obtenir uns beneficis de 500.000 euros. I durant els últims anys, quan ja estava preparant-se l'ERO, l'empresa continua gastant-se molts diners en tertulians propers al PP que cobraven 900 euros per participar a un programa on la presentadora (Isabel Durán) guanyava 3.000 euros.

La manipulació informativa ha eclipsat qualsevol cosa bona que hagi fet RTVV?

El PP ha utilitzat Canal 9 com una eina purament partidista i el millor exemple és que no oferís en directe la dimissió de Francisco Camps. Això ha fet que els ciutadans cada vegada sentissin més desafecció cap a la televisió i la ràdio fent caure en picat les audiències. A més, estem convençuts que la direcció va prendre la decisió fa un temps d'empitjorar la qualitat de la programació per dir després que la privatització l'ha millorada.

Amb el nou model, quina radiotelevisió pública tindran els valencians?

De moment el projecte presentat preveu tenir un canal menys de televisió. Els valencians dels seus impostos seguiran pagant un canal 24 hores de TVE però ja no tindran un canal d'aquestes característiques en valencià, que és la llengua minoritària en aquest territori.

En l'àmbit lingüístic és també una mala notícia la privatització de RTVV.

Nosaltres apostàvem perquè el canal Nou2 de RTVV servís per corregir el dèficit que existeix de programació infantil en llengua pròpia. Així s'aconseguiria una cosa fonamental i de servei públic com és la difusió del valencià entre els més joves. La programació infantil serveix per normalitzar la llengua i fidelitzar una audiència futura. De fet, la sèrie 'Son Goku' ha fet més pel valencià que qualsevol campanya de promoció lingüística.

Hi ha qui justifica l'ERO al·legant que no és normal que RTVV tingui més treballadors que
Telecinco i Antena 3.

Això d'entrada és fals. Antena 3 té aproximadament 1.800 i Mediaset uns 3.700 treballadors repartits en moltes empreses. La sobredimensió de la plantilla no depèn dels treballadors que hi hagi sinó del model de radiotelevisió que vulguis fer.

Penses que darrere del de RTVV poden venir més EROs en altres radiotelevisions públiques?

Nosaltres som la punta de llança del que pretenen fer en altres televisions. Actualment, els que més preocupats estan són els companys de Telemadrid. Però si no aconseguim parar aquest ERO als tribunals, estem segurs que gradualment aniran aplicant el mateix model en la resta de televisions.  

Més continguts de

PUBLICITAT
PUBLICITAT
PUBLICITAT