03/05/2013

El sentit de les tauletes

4 min

D'aquí cinc anys "ja no hi haurà cap raó per tenir una tauleta", deia aquesta setmana Thorsten Heins, el conseller delegat de BlackBerry. "Potser tindrem pantalles grans per treballar, però no tauletes tal com les coneixem. Les tauletes no són un bon model de negoci". L'afirmació del directiu sembla, pel cap baix, agosarada. Tot just l'endemà, la consultora IDC feia públiques les xifres de vendes d'aquests dispositius corresponents al primer trimestre de l'any, que han sumat gairebé 50 milions d'unitats, un 142% més que l'any passat. Es preveu que a final del 2013 es freguin els 200 milions i que la xifra segueixi augmentant fins a superar els 350 milions de tauletes venudes el 2017. Les previsions d'una altra consultora, NPD DisplaySearch, són encara més optimistes.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

En qualsevol cas, aquests dispositius han escombrat els netbooks o portàtils ultralleugers i han frenat les vendes de portàtils convencionals, que quedaran reservats per a les aplicacions específicament professionals en què sigui imprescindible un teclat físic. Per accedir a xarxes socials, navegar per la web, fer un ús moderat del correu electrònic i consumir contingut multimèdia, la comoditat i la robustesa d'una tauleta resulten difícils de superar.

En el gràfic adjunt, elaborat amb dades d'IDC des del segon trimestre del 2011, es veu com tots els fabricants de tauletes en venen més que mai. Fins i tot Apple aconsegueix mantenir una quota del 40% del mercat gràcies a l'èxit de l'iPad Mini, encara que ja queda molt lluny el 80% que tenia l'iPad original quan va sortir l'any 2010. Windows treu el cap a les estadístiques amb 900.000 tauletes Microsoft Surface venudes en tres mesos. Però les que creixen més són les tauletes amb sistema Android: les incomptables marques blanques que es troben a cada país sota un nom diferent, les Galaxy Tab de Samsung, les Kindle Fire d'Amazon, i sobretot Asus, que ha venut un 350% més gràcies a la seva associació amb Google per fabricar-li el model Nexus de set polzades. I això que la proporció d'aplicacions Android específiques per a tauleta és molt inferior a la de títols per a iPad. Però el preu és un factor de decisió molt potent: es poden trobar models Android bàsics per menys de la meitat del que costa l'iPad Mini més barat.

Tot i això, és possible que Thorsten Heins acabi tenint raó i que l'explosió de les tauletes tingui data de caducitat. El motiu principal: l'augment imparable de la mida de la pantalla dels smartphones . Al Mobile World Congress del febrer a Barcelona, gairebé tots els fabricants -si més no, tots els que fan servir Android- van presentar almenys un model de cinc polzades, situat en el llindar amb els taulèfons (o phablets , en anglès), la categoria híbrida creada per Samsung amb el seu Galaxy Note, a mig camí entre la tauleta i l' smartphone . La xinesa ZTE ja ofereix un telèfon amb pantalla de sis polzades, el Grand Memo.

I és que si ja tens un telèfon amb la pantalla tan gran potser no et cal una tauleta de set polzades, el format més habitual. Sobretot si pots veure les fotos, els vídeos i els jocs del mòbil a la pantalla del televisor, connectant-hi l'aparell amb un cable HDMI o directament sense fils, amb sistema DLNA. Aquesta possibilitat coincideix amb un altre dels arguments del directiu de BlackBerry per pronosticar la desaparició de les tauletes a mitjà termini: la tendència a portar totes les dades personals en el dispositiu de butxaca i visualitzar-les a la pantalla més adequada en cada moment. Heins pensa a connectar els seus smartphones als sistemes telemàtics dels cotxes, però en la mateixa línia Asus té el PadFone, un telèfon de 4,7 polzades que encaixa en una pantalla auxiliar de 10,1 polzades per funcionar com a tauleta, i el futur sistema operatiu Ubuntu per a mòbils facilitarà l'ús de l' smartphone com a unitat central amb perifèrics externs: pantalla, teclat, ratolí.

Només les tauletes de la mida d'una revista, al voltant de les 10 polzades, semblen encara immunes a la competència dels taulèfons. I alguns fabricants ja experimenten amb tauletes gegants: Panasonic en té una de 20 polzades per a usos professionals -arquitectes, dissenyadors-, Sony disposa d'una VAIO de la mateixa mida amb Windows 8 que va molt bé per als jocs de taula, i Lenovo es dispara amb un model de 27 polzades.

Probablement, però, continuarà havent-hi espai per a tots els formats. Richard Shim, analista de NPD DisplaySearch, explica a l'ARA: "Hi ha tota una indústria interessada que les tauletes tinguin una vida molt llarga. La frenada del consum de pantalles per a televisors i ordinadors portàtils fa que la capacitat de producció hagi de ser absorbida pels smartphones i les tauletes, de manera que si es deixessin de vendre tauletes el sector perdria una de les potes principals del seu futur".

I efectivament hi ha una indústria disposada a atendre totes les expectatives dels consumidors. El cas extrem és el de Samsung: en el seu catàleg ofereix dispositius amb 28 mides de pantalla diferents entre les 2,8 i les 10,1 polzades. Ordenades per dècimes de polzada, queden poquíssims formats dels quals la firma coreana no tingui almenys un model.

En definitiva, sigui quin sigui el vostre format preferit i la quantitat d'aparells que vulgueu portar al damunt, em fa l'efecte que sempre hi haurà algú disposat a vendre-us-els. Fins i tot hi haurà lloc per als dispositius d'una sola funció, com la lectura de llibres electrònics, que es pot fer amb una tauleta però que amb un e-reader de menys de 100 euros permet molta més concentració, sense interrupcions de correu electrònic, missatges ni tuits. Jo mateix ja m'hi estic aficionant.

stats