TRANSPORT FERROVIARI
Societat 25/06/2013

Tarragona vol més Rodalies

Els municipis i les cambres de comerç consideren que la xarxa de proximitat ha d'anar més enllà de Reus

Miquel Jordà
3 min

Tarragona.L'anunci de l'acord entre Generalitat i govern espanyol per crear l'any que ve un servei de Rodalies ferroviàries a Girona, Lleida i Tarragona ha deixat un regust agredolç a la demarcació meridional. D'una banda, el territori veu el servei de Rodalies com un avenç en un dels seus dèficits històrics, la cobertura ferroviària. Però de l'altra, diversos estaments han alçat ja la veu perquè consideren que el traçat anunciat, que es limita únicament a la línia entre Tarragona i Reus, és totalment insuficient per cobrir les necessitats de la població i els seus sectors econòmics.

És el cas de les cambres de comerç de Tarragona i Reus, que demanen que la xarxa s'estengui als municipis de costa i també a altres nuclis de les zones interiors de la demarcació, com Valls o Falset. La cambra de Tarragona demana una línia que vagi des de Sant Vicenç de Calders, on les Rodalies de Tarragona enllaçarien amb les de Barcelona, fins a l'Hospitalet de l'Infant, passant pels dos principals municipis turístics, Cambrils i Salou. Els ajuntaments de tots dos municipis també subscriuen aquesta reivindicació i no volen quedar exclosos de la nova xarxa de Rodalies. Hi veuen una oportunitat per millorar la mobilitat, però també una manera de captar visitants. "Pel volum de població i pel pes específic del sector turístic del municipi, creiem que tenim dret a no quedar exclosos d'aquesta nova xarxa", diu l'alcaldessa de Cambrils, Mercè Dalmau.

Els dèficits ferroviaris al Camp de Tarragona, als quals l'anunciat servei de Rodalies no dóna resposta, els posa de relleu també la plataforma Promoció del Transport Públic de Catalunya. El seu president, Ricard Riol, detalla el greuge comparatiu: "A Girona s'està plantejant una línia de prop de 100 km i a Lleida d'uns 50 km, mentre que al Camp de Tarragona només de 15. No es tracta que tothom tingui els mateixos quilòmetres perquè la morfologia de cada zona és diferent, però és evident que Tarragona surt mal parada, un cop més, en infraestructura ferroviària".

Promoció del Transport Públic està d'acord que cal una línia des de Reus fins a Sant Vicenç de Calders i una altra que vagi per la costa com a mínim fins a Cambrils. La plataforma creu que l'estació de Sant Vicenç ha de servir de pont entre les Rodalies de Tarragona i les de Barcelona. El seu president apunta, a més, que "l'extensió territorial és bàsica, però també ho és la freqüència". "Creiem que a Tarragona, combinant els trens de Rodalies amb els regionals, s'haurien de garantir dos trens a l'hora, almenys a les hores punta", diu. Riol admet, no obstant, que l'anunci de la creació de les Rodalies "és una bona notícia perquè l'esquema dels trens regionals és de finals dels anys 80". "En 25 anys no s'ha potenciat el ferrocarril fora de l'àrea metropolitana de Barcelona, amb un marcat caràcter centralitzador", afegeix.

Les Terres de l'Ebre, oblidades

On no arribarà la xarxa de Rodalies serà a les Terres de l'Ebre. Una nova mancança que se suma a les que ha anat acumulant el territori en matèria ferroviària els últims anys. La Cambra de Comerç de Tortosa denuncia la marginació d'aquestes comarques en qüestions de mobilitat. El seu secretari, Jaume Sabaté, explica que "un usuari de Lleida pot anar a Barcelona en menys d'una hora en alta velocitat per 12 euros, i des de Tortosa per gairebé 11 euros cal agafar un regional que triga 2 hores i 41 minuts". Per això, reclama una aposta clara per millorar la mobilitat interna de les Terres de l'Ebre i les connexions de llarg recorregut.

En aquest sentit, la Cambra de Comerç de Tortosa lamenta que el govern central es continuï negant que cap dels 9 trens Euromed que cada dia passen per l'estació de l'Aldea s'hi aturi. "Ens diuen que no tenim la població suficient, però ens consta que a Antequera (Màlaga) o Puente Genil (Còrdova) tenen els mateixos habitants i els trens s'hi aturen", denuncia Sabaté.

stats