EDUCACIÓ
Societat 07/07/2012

Els discapacitats demanen a Rigau que concreti recursos

Les unitats d'atenció als nens discapacitats seran 353 el curs que ve, 20 més. Les de secundària tindran mitja dotació menys de professors. Les entitats insten Rigau a concretar la seva política d'escola inclusiva.

Sònia Sánchez
2 min
Els discapacitats demanen a Rigau que concreti recursos

BARCELONA.Les unitats de suport a l'educació especial (USEE) són els mestres i educadors que s'encarreguen dels alumnes discapacitats (intel·lectuals o físics) a les escoles ordinàries. Són els responsables d'adequar els materials escolars per a aquests nens, adaptar el currículum per a ells i sovint també atendre'ls dins de l'aula mentre segueixen la classe amb la resta d'alumnes. Han de vetllar, en definitiva, perquè l'escola ordinària sigui inclusiva, és a dir, que integri aquests nens.

A les escoles de primària cada USEE té un mestre i als instituts de secundària fins ara tenien dos professors. La resolució sobre les plantilles aprovada al maig pel Govern ha reduït aquesta dotació a 1,5 per al curs vinent a secundària (un professor a jornada completa i un altre a mitja jornada). Tot i així, l'augment d'hores lectives que faran tots els docents ha permès incrementar el nombre global d'USEE, que passen de les 333 d'aquest últim curs fins a 353 el 2012-2013, segons el departament d'Ensenyament. Cadascuna de les unitats ha d'atendre un mínim de cinc alumnes.

"Augmentar les USEE no és sinònim de més atenció, perquè si el nombre de professionals és el mateix voldria dir augmentar les ràtios", deien ahir des de l'associació de discapacitats intel·lectuals Dincat. Aquesta entitat ha impulsat un manifest, que ha recollit 2.000 firmes en dos dies, per reclamar a la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, que "presenti una definició clara del model educatiu de l'actual govern" pel que fa a l'escola inclusiva. Es queixen que les instruccions de curs que Ensenyament ha donat a tots els centres "presenten moltes indefinicions i supressions" en aquest apartat, a més d'alguns canvis, com el fet que a partir del curs vinent el tutor d'aquests alumnes ja no serà el mateix que el de la resta de la classe, com fins ara, sinó el mestre de l'USEE. "Això suposa una pèrdua important en el model d'escola inclusiva", diu el text de Dincat, al qual s'han adherit una desena més d'entitats del sector.

El responsable d'escola inclusiva a CCOO, Josep Maria Raventós, afirma que "en inclusió no es pot parlar de números, i el nombre d'USEE no ho és tot", perquè la casuística és molt diversa. Dincat es reunirà aquest mes amb Ensenyament per tractar d'aclarir "les línies d'actuació del Govern en aquest tema".

stats