Efímers Tema del dia 15/03/2014

L’empresariat busca com vendre la marca Catalunya

Una vuitantena d’empreses impulsen el producte local

Elena Freixa
2 min

Sant Fruitós de BagesEls productes catalans necessiten uns trets distintius més concrets que ajudin a identificar-los i diferenciar-los tant davant del consumidor local com (sobretot) a l’exterior. Partint d’aquesta premissa, uns vuitanta empresaris catalans, amb presència internacional o sense, es van reunir ahir al Món Sant Benet per unir-se en un projecte de promoció del producte propi, una iniciativa impulsada per la patronal catalana Pimec.

Hi van assistir empreses de diferents sectors, amb un protagonisme important del sector de l’alimentació, com Cerveses Moritz, el grup Bon Preu, Llet Nostra o galetes Trias, entre d’altres. També figuraven entre els assistents representants d’altres sectors, com el fabricant de calçat esportiu Munich o el de joies i complements Tous.

La voluntat és sumar com més empreses millor i crear una plataforma que aglutini productes i serveis de tots els sectors productius, que vagi de la fabricació a la distribució i el consumidor final amb un denominador comú: la catalanitat dels orígens. “Necessitem una identificació que es basi en la qualitat i la sostenibilitat”, va defensar ahir el president de Llet Nostra, Xavier Tubert.

“Al consumidor de Nova York no li parlis de la DO del Penedès”, va afegir Tubert. Altres països, van reconèixer alguns assistents, acumulen anys d’avantatge. Itàlia, per exemple, té una imatge molt lligada al tèxtil de qualitat i França ha sabut fer-se un lloc d’honor amb els seus vins arreu del món. Catalunya té feina per fer per crear-se una fama al món, però els seus productes tenen potencial per aconseguir aquest objectiu, van coincidir a subratllar els diversos ponents. “En comptes de mirar cap enfora hem estat anys barallant-nos entre nosaltres per un mateix mercat”, va dir Tubert.

“Cal una marca país potent”, va insistir ahir el conseller de Moritz, Albert Castellón. El grup cerveser català, va explicar, té una imatge clarament lligada a la marca Barcelona, que gaudeix d’una reputació i té un potencial exterior que no es pot desaprofitar. “Per què no fer un cobranding entre les marques Barcelona i Catalunya?”, va defensar Castellón com a alternativa perquè el món identifiqui que darrere de Barcelona hi ha la capital de tot un país. Va defensar que altres també ho han fet i els ha funcionat: “A tots els iPhones hi posa «Dissenyat a Califòrnia», no als Estats Units”, va dir.

Atenció al km O

La iniciativa de Projecte Nostre que va arrencar ahir a Sant Fruitós de Bages també vol incidir en la identificació del consumidor català amb el producte fet a casa. “El ciutadà té sensibilitat cap a la producció local, el quilòmetre zero gaudeix d’una bona acollida”, va explicar el president del grup de supermercats Bon Preu, Joan Font.

El president de Pimec va insistir que el motiu d’engegar aquest pool empresarial és situar el made in Catalunya a la primera divisió de les marques país del món. “El projecte no neix sota cap prisma polític”, va voler insistir González. La iniciativa enllaça amb les necessitats “més imperioses” de les empreses catalanes avui, va remarcar.

stats