Societat 09/07/2013

El Consell Escolar de Catalunya acusa Wert de voler convertir el ministeri en un "quarter general des d'on desplegar ordres" educatives

En la seva compareixença al Congrés, el president del Consell qualifica la Lomce de "decepcionant, incompetent i inadmissible"

Sònia Sánchez
2 min

BarcelonaEl president del Consell Escolar de Catalunya, Ferran Ruiz, ha acusat la llei orgànica de millora de la qualitat educativa (Lomce), impulsada pel ministre José Ignacio Wert, de voler convertir el ministeri d'Educació en un "quarter general d'educació des del qual desplegar ordres" educatives en lloc de "donar només les indicacions generals".

Ruiz ha definit d'aquesta forma el procés de "recentralització" competencial que, al seu entendre i el del Consell Escolar català, fa la llei Wert. "L'objectiu de la llei és una uniformització pedagògica d'abast estatal amb mecanismes de control administratiu que vol centralitzar abusivament tota la informació i tots els processos educatius", ha afirmat aquest dimarts a la tarda davant de la comissió d'educació del Congrés.

Dins de les compareixences sol·licitades en el debat de la Lomce al Congrés, el representant de la comunitat educativa catalana ha qualificat el projecte de llei de "decepcionant, incompetent i inadmissible". Ruiz ha denunciat les "propostes d'uniformització" que fa la llei i que "comporten canvis substancials" al sistema educatiu: "D'un sistema comprensiu, descentralitzat i que té l'equitat com a eix es passa a un sistema que introdueix els paràmetres ideològics de selecció, segregació i centralització", ha dit.

Segons Ruiz, des del primer esborrany de la llei fins a la segona versió "es va fer un canvi qualitatiu que va passar per una laminació de competències associat a un procés polític".

Ruiz ha criticat especialment les avaluacions externes que vol imposar la Lomce, unes proves amb valor acadèmic centralitzades des de l'Estat i iguals per a tots els alumnes, de les quals ha dit que "institucionalitzen la desconfiança en el sistema educatiu" i que "aconseguiran l'efecte oposat" al que se suposa que persegueixen, que és millorar l'aprenentatge dels alumnes.

El president del Consell Escolar ha alertat que imposar proves externes estandarditzades portarà els centres escolars a "categoritzar els alumnes en tres" grups: els més preparats, que com que superaran l'examen segur que no s'aplicarà més esforç en ells; els més difícils, que per molt esforç que s'hi posi no passaran la prova i per tant tampoc es posarà més esforç en ells, i el gruix intermig d'alumnes, en el qual els professors se centraran a "millorar no el seu rendiment escolar sinó el seu rendiment en un determinat tipus de proves".

"L'ensenyament es trivialitzarà amb l'objectiu de tenir uns resultats en aquests tests", ha assegurat Ruiz basant-se, ha dit, en "dades contrastades" de les experiències dutes a terme en altres països.

stats