Societat 21/05/2016

L'alarma per fum va saltar a l'avió d'Egyptair abans del sinistre

El president del sindicat SEPLA creu que les noves dades apunten a un foc en el compartiment electrònic que controla l'avió. Informacions no confirmades diuen que s'hauria trobat una de les caixes negres

Sònia Sánchez
4 min

BarcelonaL'Agència d'Investigació per a la Seguretat de l'Aviació francesa (BEA) ha confirmat aquest dissabte que va saltar una alarma per fum a l'avió d'Egyptair abans que s'estavellés, el dijous 19 de maig, amb 66 persones a bord, en aigües del Mediterrani.

"Aquests missatges no ens permeten conèixer què pot haver causat fum o foc a bord de la nau", ha afirmat un portaveu. La informació feta pública avui només deixa clar que es va detectar fum (no sabem si foc) tant al lavabo de darrere de la cabina com al compartiment electrònic de l'avió situat a sota d'aquesta part davantera, entre altres anomalies.

L'agència insisteix que la prioritat és trobar les caixes negres de l'aparell per saber què va passar. Segons el mitjà nord-americà CBS, que cita fonts egípcies, almenys una de les dues caixes negres de l'avió hauria estat ja localitzada a la zona on s'han trobat restes de l'avió. Però de moment no hi ha confirmació oficial de la troballa.

Al mateix temps, l'exèrcit egipci ha fet públiques a través de Facebook algunes imatges de les restes localitzades fins ara, com seients, armilles salvavides i altres objectes amb el logo d'Egyptair.

l'Exèrcit egipci publica imatges de restes recuperades de l'avió d'Egyptair
L'Exèrcit egipci publica imatges d'algunes restes localitzades de l'avió d'Egyptair

Segons les dades de l'ACARS (el sistema de comunicació de l'avió que envia avisos a la companyia, el fabricant de l'avió i el fabricant del motor) publicades avui dissabte per 'The Aviation Herald', primer va saltar l'alarma de la finestra dreta de la cabina de l'avió: el sensor de congelació i el sensor d'obertura detectaven alguna anomalia. "No vol dir que la finestra estigui oberta o tancada sinó que és una fallada del sensor", explica el president del sindicat de pilots SEPLA, Javier Gómez Barrero.

Segons després va saltar l'alarma per fum al lavabo que hi ha al darrere de la cabina, també a la dreta, i al minut següent va saltar l'alarma de fum als aparells elèctrics que hi ha sota aquesta zona de l'avió, on hi ha els ordinadors que controlen l'avió, i tot seguit es va detectar una anomalia en la finestra fixa de la cabina.

Els dos últims senyals d'alerta parlen d'anomalies a les superfícies de control de l'avió, que estan ubicades a les ales i la part posterior de l'aparell (tot i estar controlades des dels ordinadors en aquesta zona elèctrica) i una anomalia també en un dels ordinadors que controlen aquests sistemes de comandament del vol, segons ha desxifrat per a l'ARA Gómez Barrero.

Missatges d'alerta rebuts des de l'avió d'Egyptair sinistrat abans de perdre el contacte.

"En definitiva són molts missatges d'alerta que no tenen gaire a veure entre ells, fins que es perd el contacte, perquè pot ser que després l'ordinador que transmet aquestes dades a la central també es veiés afectat i deixés de transmetre", de forma que no coneixem la seqüència de fets posteriors a partir d'aquest moment fins que l'avió s'estavella, apunta Gómez Barrero.

D'acord amb aquesta escassa informació que tenim i que sembla una mica inconnexa –"que en tres minuts passin coses tan diferents és una mica estrany", diu–, el president del SEPLA extreu una possible conclusió: "El que jo crec que pot haver passat és que s'hagi produït un foc (ja sigui fortuït o provocat) en el compartiment electrònic" i que la fallada d'aquests ordinadors és el que hagi produït les anomalies detectades a diverses parts de l'avió.

Per això, Gómez Barrero opina que, a més de les caixes negres, seria prioritari recuperar, si es pot, aquestes parts de l'avió (la finestra dreta de la cabina, les ales i els timons de la cua) per saber si estan bé, i per tant la fallada era de l'ordinador que les controla, o si realment tenen alguna anomalia.

Imatges d'algunes restes recuperades de l'avió d'Egyptair

Totes aquestes anomalies poden estar relacionades amb les maniobres brusques que l'avió va fer abans de precipitar-se? L'avió va fer un gir de 90 graus a la dreta i després un de 360 graus a l'esquerra abans de descendir.

Segons Gómez Barrero, unes maniobres d'aquest tipus poden haver estat realitzades a propòsit pels pilots (el gir de 90 graus és la maniobra habitual quan hi ha una emergència, per baixar sense topar amb cap altra nau, i el gir de 360 no és tan habitual però és una "caiguda en barrina per a la qual s'entrena els pilots per intentar treure l'avió d'una maniobra anòmala", diu l'expert), però també pot ser que hagin estat induïdes per una fallada en els ordinadors que controlen la nau.

I és que la majoria d'avions avui dia estan controlats completament per un sistema informàtic, sense que existeixi un sistema alternatiu per agafar el comandament de la nau de forma mecànica, explica Gómez. El cablejat mecànic que permet agafar el comandament de forma manual s'ha eliminat de la majoria de naus modernes, perquè resulta més car que el sistema de control totalment informatitzat.

Per la seva banda, la BEA ha remarcat que encara no se saben els motius que van fer saltar l'alarma per fum i ha evitat referir-se al sinistre com la conseqüència d'un atemptat terrorista. I els experts dels Estats Units que han revisat les imatges per satèl·lit de la desaparició no han trobat cap evidència que avali la hipòtesi d'una explosió a bord.

stats