Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Alerta que el deute de l'Estat impedeix ampliar-les

El Govern fa marxa enrere en les bonificacions de peatges

El Govern no ampliarà el sistema de bonificacions de peatges i pot reduir els percentatges per recurrència, sostenibilitat i alta ocupació. L'executiu addueix que l'Estat no posa els diners de la seva part.

Només mig any després de presentar un nou model de peatges que passava de l'heterogeneïtat de bonificacions en cada barrera a un model més homogeni amb criteris de sostenibilitat, el departament de Territori ha advertit que no podrà sostenir aquest sistema a partir de l'1 de setembre perquè l'Estat deu 40 milions dels dos últims anys en concepte d'aquestes infraestructures i la Generalitat no els pot assumir. Les actuals bonificacions que es planteja reduir preveuen un 30% de rebaixa per recurrència d'usuaris habituals i per als vehicles ecològics i del 40% per a vehicles d'alta ocupació.

El secretari de Territori i Mobilitat, Damià Calvet, en una reunió amb els alcaldes d'Alella, Terrassa i Mollet del Vallès, va llançar aquest advertiment sota l'argument que no és que la Generalitat estigui estudiant un encariment sinó que els impagaments de la part estatal reduiran els percentatges actuals de bonificació i frenen de manera letal les noves propostes que en els últims mesos ha posat sobre la taula l'executiu català en el marc del grup de treball de peatges.

Una galleda d'aigua freda

Actualment, de fet, ja és molt difícil trobar un usuari que és beneficiï dels tres sistemes de bonificació, perquè els vehicles ecològics, que disposen d'un 30% de descompte, només representen el 5% del parc automobilístic a Catalunya i els vehicles d'alta ocupació encara són minoria. La bonificació que té més èxit, sobretot entre els conductors que treballen a Barcelona i viuen a fora de la capital, és el descompte per recurrència.

Es dóna la circumstància que Calvet va tirar aquesta galleda d'aigua freda davant d'Andreu Francisco, Josep Monràs i Pere Navarro, alcaldes d'Alella, Terrassa i Mollet, que justament fa mesos que demanen noves bonificacions per als seus ciutadans. Els tres municipis reivindiquen tornar a la situació que tenien amb l'anterior govern tripartit, la gratuïtat dels tres peatges per als residents als tres municipis. Però el Govern ha descartat el retorn a un sistema que el tripartit va implantar i que, segons ha remarcat Calvet, incloïa "diferències per residència". No obstant això, Calvet va recordar que l'execució de l'últim tram de la C-17 entre Montcada i Barcelona permetrà dotar els veïns de Mollet d'una alternativa al peatge, amb una autovia sense semàfors i desdoblada que arribarà fins a la Meridiana. El número dos del departament va dir que de cara al 2013 l'autopista comptarà amb un nou sistema de pagament de peatge per recorregut, de manera que cada usuari pagarà en funció del trajecte recorregut. I a Alella el peatge compta ja amb bonificacions i pagament per recorregut.

Amb aquestes crítiques a l'Estat, Territori obre un segon front de protesta poques setmanes després de l'avortament de les reunions de la comissió mixta Generalitat-Renfe per la paràlisi en la modificació de la llei ferroviària i el nul desenvolupament del pla Rodalies.

Més continguts de