Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

País valencià

L'associació de víctimes del metro de València denuncia "l'oblit" del govern de Camps

L'accident va ser el 2006 i va causar la mort de 43 persones i va ferir-ne 47 en descarrilar un vagó. La investigació està tancada, però els familiars de les víctimes expressen de nou dubtes sobre el procés contra el conductor

L'Associació de Víctimes del Metro 3 de Juliol (AV3J) recorda aquest diumenge l'accident que l'any 2006 va causar la mort de 43 persones i va ferir-ne 47 en descarrilar un vagó del metro de València. En declaracions a l'ACN la portaveu dels familiars, Beatriz Garrote, ha expressat de nou els seus dubtes sobre una investigació tancada responsabilitzant el conductor. Garrote ha denunciat "l'oblit" per part del govern valencià que rep AV3J, que el tercer dia de cada mes es concentra per reclamar que es reobri la investigació i es depurin responsabilitats. Aquest diumenge, els familiars recorreran el trajecte que havien d'haver fet la major part de les víctimes, fent un minut de silenci a cada estació.

"Hi ha massa llacunes com per afirmar realment el que va passar", assegura Beatriz Garrote. La portaveu de l'Associació de Víctimes del Metro de València 3 de Juliol, que va perdre la seva germana a l'accident, es mostra convençuda que la investigació posterior al pitjor sinistre ferroviari en la història de l'Estat no va ser duta a terme amb garanties.

Els familiars reclamen des d'aleshores una reobertura de les investigacions i aporten sospites sobre una possible responsabilitat anterior en el manteniment de la xarxa, en les mesures de seguretat i en la manca d'inversions per part de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).

La velocitat com a únic factor

Beatriz Garrote apunta directament com a responsabilitats posteriors la gestió que va fer de la investigació la comissió parlamentària i en darrera instància el govern de la Generalitat Valenciana.

"No sabem què va passar perquè no s'ha investigat però sí reconeixem responsabilitats clares: la del conseller d'Infraestructures que havia d'haver investigat i atendre les nostres demandes i una última en Francisco Camps que és el president de tots els valencians i ens havia d'haver defensat", denuncia la portaveu.

Els familiars lamenten que la investigació conclogués en molt pocs dies i que atribuís la causa de l'accident a l'elevada velocitat del conductor, mort al sinistre. AV3J també recorda que no es van poder aportar proves demanades pels afectats com el testimoni dels supervivents o informes tècnics sobre avaries anteriors a la xarxa.

En aquest sentit, Beatriz Garrote ha recordat que l'any 2005 la mateixa línia va patir un accident que va provocar l'amputació de les cames d'un conductor i lamenta que FGV no prengués més mesures de seguretat des d'aleshores. Els familiars també denuncien altres factors com la manca de balises de seguretat al tram on va passar l'accident, que haurien frenat el comboi abans del seu descarrilament.

Garrote ha comparat la comissió parlamentària que va durar 20 dies amb la investigació per l'accident de l'avió de Spanair a Barajas (Madrid), on varen morir 153 persones, que encara es troba en marxa "perquè s'intenten esbrinar totes les causes, un sol error mai finalitza en una catàstrofe d'aquesta magnitud". En la seva opinió, "un accident com aquest no el justifica un únic factor com la velocitat", defensa.

Reobertura de la comissió parlamentària

En aquest sentit, AV3J va signar el passat febrer un acord amb els principals partits de l'oposició per demanar la reobertura de la comissió parlamentària a les Corts Valencianes, "amb una durada lògica, sense que es veti cap tècnic ni que es prohibeixi que FGV pugui presentar la documentació que es requereixi, que no es posin frens a la investigació abans de començar", ha explicat Garrote.

L'associació es concentra el tercer dia de cada mes a la Plaça de la Mare de Déu, al centre de València, per recordar a la societat valenciana la seva disconformitat amb la investigació i reclamar responsabilitats. Els familiars demanen poder transmetre personalment els seus dubtes al president valencià Francisco Camps en una entrevista.

Garrote recorda que l'any 2007 es varen poder reunir amb l'aleshores vicepresident del govern valencià, Víctor Campos, i li varen proposar una reunió amb Camps a la qual el govern valencià encara no ha accedit, segons denuncien. La portaveu d'AV3J ha lamentat en aquest sentit que el col·lectiu "no para de denunciar que no fa més que patir entrebancs i només rep oblit per part del govern valencià".

Canvi de nom

L'estació més pròxima al sinistre va ser la de 'Jesús', que aquest 2011 ha estat rebatejada com 'Joaquim Sorolla', el mateix nom que rep la recentment inaugurada estació provisional de l'AVE i que es troba al costat d'aquesta parada. Els familiars han protestat pel canvi de nom i ho veuen com "un intent que s'oblidi i tirar més terra sobre l'accident i que desaparegui de la memòria col·lectiva". Garrote afegeix que el canvi de nom no té gaire sentit perquè l'estació de l'AVE és provisional i perquè l'estació de metro més pròxima a l'estació del Nord de ferrocarril es diu 'Xàtiva' i no 'Nord'.

Actes en record de les víctimes

Aquest 3 de juliol, com fan anualment, els familiars recorreran el trajecte que haurien d'haver fet la majoria dels 43 desapareguts, entre 'Jesús' i 'Torrent-Avinguda'. AV3J farà un minut de silenci a cada estació. Posteriorment, un acte a la confluència entre els carrers Roís de Corella i Sant Vicent, lloc on es calcula que es va produir el sinistre, recordarà amb flors els morts en la tragèdia. A la tarda, els familiars celebraran una missa en record de les víctimes i es traslladaran a la plaça de la Mare de Déu de València on, a les 19 h, com cada tercer dia de mes, recordaran els seus i reclamaran reobrir la investigació per resoldre dubtes pendents.

Més continguts de