Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

La concessionària pública no cobreix Les despeses de conservació i construcció

L'esquerra abertzale defensa ara l'extensió dels peatges a Euskadi

El pragmatisme de la nova esquerra abertzale va sobre rodes i a tota velocitat, i va tan ràpid que ha deixat pel camí velles reivindicacions, com la supressió dels peatges. El govern de Bildu a la Diputació Foral de Guipúscoa ha oblidat l'exigència i ara defensa just el contrari: l'extensió dels peatges i un increment de les tarifes per utilitzar les carreteres de la província. Assetjats per la crisi econòmica, doncs, a Guipúscoa els independentistes bascos es desmarquen dels plantejaments dels sectors sobiranistes catalans que donen suport a la campanya #novullpagar.

Els abertzales s'han afanyat a marcar diferències entre els dos territoris i destaquen que les autopistes guipuscoanes les gestionen concessions públiques i no privades, com és el cas de Catalunya. Aquesta és la clau que explica que Bildu s'hagi decidit per la via pragmàtica. Bidegi, la societat foral que gestiona l'autopista a Guipúscoa, té un deute de 900 milions d'euros i li correspon a la diputació afrontar el pagament d'aquesta xifra a través de crèdits bancaris fins a l'any 2032. L'esquerra abertzale vol que Bidegi sigui autosuficient i afronti pagaments sense haver de tocar el pressupost de política social. El diputat general, Martín Garitano, diu que els diners que garanteixen el benestar són "la joia de la corona" de Bildu.

Des del 1997 Euskadi ha invertit 2.500 milions d'euros en l'execució de noves vies d'una xarxa que actualment està integrada per 1.330 quilòmetres d'asfalt que és necessari mantenir en estat òptim. Una complicada situació que els responsables de Bildu han compartit amb els ciutadans amb la difusió de 300.000 díptics. El fullet, titulat El cercle viciós de la xarxa de carreteres , explica que els pressupostos de la diputació guipuscoana destinen 96 milions a carreteres i transport i que la recaptació per peatges se situa al voltant dels 102 milions, mentre que són necessaris 280 milions d'euros per cobrir necessitats mínimes de conservació i construcció.

Castigar la no recurrència

La conclusió de tot plegat, segons la responsable foral d'Infraestructures Viàries, Larraitz Ugarte, és que "avui a Guipúscoa l'ús gratuït de les carreteres és pràcticament inviable". Toca pagar i la proposta que feia la coalició independentista era apujar 50 cèntims el peatge de l'autopista AP-8 (Bilbao-Behobia) durant els mesos de juliol, agost i setembre als usuaris no habituals, els que no disposessin del dispositiu de pagament Via-T. Amb aquesta mesura d'emergència, les arques forals ingressarien gairebé dos milions d'euros extres. "La tendència europea pel que fa a l'ús de les carreteres és que es pagui", s'ha defensat Ugarte de les crítiques rebudes.

Una de les denúncies que han fet més mal prové del sindicat de transportistes Hiru, pròxim a l'esquerra abertzale. La defensa que fa Bildu dels peatges ha provocat un encès debat a les files independentistes i dilluns mateix hi havia una carta de la responsable de comunicació d'Hiru, Estitxu Ugarte, al diari Gara , en què resumia el malestar d'un sector de l'esquerra abertzale disconforme amb aquest canvi de discurs.

"Advertim que la històrica oposició d'algunes de les forces polítiques que integren aquesta coalició respecte als peatges com a instrument de recaptació injust i discriminatori comença a afluixar-se", apuntava a la carta. Ugarte denunciava també que la greu situació econòmica és "la justificació bàsica per a un canvi d'opinió que de mica en mica s'està consumant". El que també s'instal·la entre els independentistes és la preocupació pel peatge electoral que els tocarà pagar per aquesta sobtada defensa dels peatges a les autopistes al feu abertzale de Guipúscoa.

Més continguts de