Publicitat
Publicitat

OCDE: els resultats de l'informe PISA de Catalunya són vàlids i comparables

Els responsables de l'informe neguen les acusacions que deien que l'informe estava esbiaixat

L'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha assegurat avui que els resultats de l'informe PISA 2009 sobre els coneixements dels alumnes catalans "són perfectament vàlids i perfectament comparables a nivell internacional".

L'OCDE ha negat que hi hagués un biaix dels resultats per la mostra que es va utilitzar, com ha afirmat la Fundació Bofill, i un portaveu ha indicat a Efe que la seva anàlisi és resultat d'"una mala interpretació".

El problema que plantejava la Fundació Bofill era que s'havia exclòs de la mostra d'alumnes que van fer PISA a prop d'un 6%, essencialment immigrants repetidors que haurien baixat la mitjana dels resultats, i aquella era una de les raons que les qualificacions pugessin respecte a l'estudi precedent.

L'OCDE, no obstant això, ha indicat que tots els països i regions que participen en PISA exclouen de les seves mostres a una part dels alumnes, normalment fins a un 5%, però en alguns casos una mica més d'aquell percentatge, i en qualsevol cas "té un impacte mínim" en la notació final.

Se'ls aparta bé perquè presenten discapacitats intel·lectuals o funcionals per fer la prova, bé pel seu molt baix domini de la llengua vehicular utilitzada en l'ensenyament al centre en el qual estan escolaritzats, generalment per tractar-se d'immigrants que han arribat recentment.

En el cas de Catalunya, la mostra el 2009 la componien inicialment 1.381 alumnes (havien estat 1.527 el 2006) i, d'ells, van ser apartats d'entrada 24 perquè no eren elegibles per a PISA (per exemple, a causa de la seva edat) i altres 85 per les "circumstàncies excepcionals" abans ressenyades, dels quals 37 per problemes de llengua.

L'OCDE ha posat l'accent en què les exclusions el 2006 i el 2009 van ser "molt similars", amb una diferència únicament d'uns nou alumnes.

Va ressaltar també en que, si es va superar el 5%, això no és un fet excepcional, sinó que ha passat, per exemple als Estats Units, en països amb un elevat percentatge d'alumnes d'origen estranger i que no tenen fluïdesa en la llengua de l'ensenyament.

"No s'ha tractat a Catalunya ni a cap altra regió de forma diferent" a allò que es fa amb la resta dels participants en PISA, per això "la mostra és perfectament valida i perfectament comparable a nivell internacional", ha argumentat el portaveu.

Més continguts de