Publicitat
Publicitat

SALUT I NUTRICIÓ

A partir del març augmenten un 20% les consultes a centres d'aprimament

Operació biquini En marxa

La dieta de la carxofa, la del cogombre, la mediterrània, la dels aliments de colors, la baixa en greix o carbohidrats... De dietes, n'hi ha de molts tipus i algunes de reputació dubtosa. Les més ràpides acostumen a ser les menys recomanables i la que funciona per a una persona pot no ser efectiva per a una altra. La solució màgica no existeix perquè perdre pes "no és una carrera de 100 metres, sinó una de llarga distància", diu Albert Goday, cap de secció del Servei d'Endocrinologia i Nutrició de l'Hospital del Mar.

No obstant això, quan els dies comencen a fer-se més llargs, més gent s'anima a fer règim. Centres de dietètica i entrenadors personals expliquen que a partir del març augmenta entre un 15 i un 20% el nombre de consultes. "A la primavera, ens comencem a treure roba i ens adonem dels quilos que hem acumulat durant l'hivern; per a nosaltres, és l'època de més feina", explica Isabel López, nutricionista de Naturhouse, una xarxa de centres de dietètica. La primera recomanació és posar-se en mans d'un professional i desconfiar de les dietes miracle sense prescripció facultativa. Tot i que la motivació inicial per perdre pes pot ser posar-se el biquini, un vestit determinat o tornar a cordar-se la jaqueta, l'objectiu a llarg termini hauria de ser, segons els experts, canviar els hàbits alimentaris i aprendre a menjar sa. "Si el vestit te'l vols continuar posant més vegades, has de canviar d'actitud", explica Goday.

Els nutricionistes estan en contra de la pèrdua ràpida de pes, ja que en aquests casos el pes es torna a recuperar en uns mesos, i recomanen perdre'n de manera sostinguda. I això s'aconsegueix amb bons hàbits alimentaris i amb exercici. "Ensenyem a menjar perquè la persona sigui la seva pròpia dietista", explica Carla Nogués, directora d'un centre d'aprimament i estètica. Perdre pes no és fàcil, però les dietes funcionen si hi ha constància: "Fer-les un temps per tornar a menjar malament no serveix de res", diu Goday.

Exercici per perdre calories

Els règims han de ser personalitzats i adaptats a les necessitats de cadascú. El mateix passa amb l'exercici físic. La demanda d'entrenadors personals en alguns gimnasos s'ha incrementat un 150% en dos anys. Recuperar-se d'una lesió, perdre pes, millorar la condició física i augmentar la massa muscular són les principals demandes. Per perdre pes, l'entrenador Marcos González recomana fer exercicis cardiovasculars i exercicis de mitjana i llarga durada com la bicicleta el·líptica, la bicicleta normal o córrer. Aquesta última és l'activitat física que crema més calories. És barata i es pot fer a qualsevol hora. Però l'exercici es pot integrar a la vida quotidiana. N'hi ha prou de caminar i pujar escales.

Més enllà de l'operació biquini, l'obesitat és un problema mèdic perquè comporta un gran nombre de malalties associades. A Catalunya, més de la meitat de la població té excés de pes i l'obesitat augmenta de manera alarmant entre els nens, per això és important inculcar bons hàbits alimentaris des de petits.

Més continguts de