INFRAESTRUCTURES
Societat 07/06/2012

Pressió i pressa pel corredor mediterrani

Els quatre presidents del corredor mediterrani van tornar a entrar ahir en escena per pressionar el govern espanyol. En temps de crisi, Mas, Fabra, Bauzá i Valcárcel demanen fets i celeritat a l'Estat.

Albert Balanzà Auri Garcia Morera
3 min
FRONT COMÚ 
 Els presidents de les Illes Balears, el País Valencià, la Regió de Múrcia i Catalunya van tornar a escenificar ahir la unitat pel corredor mediterrani.

BARCELONA.Gairebé nou mesos després de protagonitzar una fotografia inusual a Brussel·les el 21 de setembre del 2011, els presidents de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i la Regió de Múrcia van tornar ahir a fer front comú a Barcelona a favor del corredor ferroviari mediterrani en un gest molt més apressat que l'anterior. La crisi obliga: el corredor podria donar una rendibilitat de 70.000 milions d'euros en els pròxims 30 anys.

Ferrmed és la plataforma empresarial que els ha fet sentir còmodes en un mateix objectiu més enllà de les sigles polítiques. De nou sota el paraigües d'aquesta plataforma, els quatre presidents van vestir la unitat d'acció cadascú amb el seu accent i, sobretot Artur Mas i Alberto Fabra, van liderar les peticions de celeritat i compromís ferm de l'Estat en el corredor mediterrani. Aquesta obra, tal com van apuntar els ponents de la jornada, acabaria amb l'arraconament històric dels ports europeus tercer i quart en volum de contenidors (Barcelona i València).

Encara ressonaven ahir les paraules de la ministra de Foment, Ana Pastor, que el dia anterior havia promès pressupostar l'obra el 2013. Poc abans de la intervenció dels presidents, el secretari d'estat d'Infraestructures, Rafael Catalá, va assegurar que "en un període de temps breu" si s'incentiva el sector privat s'injectaran 1.200 milions d'euros en el tercer carril per a mercaderies entre Múrcia i Barcelona.

Però per Mas i els altres presidents s'ha acabat el temps de les paraules. "No hem de confondre els bons desitjos amb les realitats", va apuntar el president de la Generalitat, fent referència a les promeses estatals, i brandant les dades d'inversions executades (un 35% de les pressupostades). "Hem de demanar celeritat i posar el corredor en marxa tan aviat com sigui possible", va afegir Fabra, el president de la Generalitat Valenciana. José Ramon Bauzá i Ramón Luis Valcárcel van subratllar el mateix interès però envernissant la seva intervenció amb el desig que el corredor ferroviari també sigui portuari. "Les autopistes del mar", va batejar-les el president de les Illes Balears. Més polític que econòmic, Mas va concloure que "l'Espanya radial del diner fàcil, del guany ràpid i l'especulació ha fracassat i cal apostar pels territoris que poden aportar un sou al conjunt".

Els empresaris també pressionen

El front comú dels governs autonòmics en defensa del corredor mediterrani va anar acompanyat d'un altre front del món empresarial, que ahir va tornar a defensar la necessitat de la infraestructura i va anar un pas més enllà en exigir al govern espanyol que compleixi els seus compromisos. El president de Foment del Treball, Joaquim Gay, va voler "agrair l'esforç del govern espanyol de posar les partides del corredor en els pressupostos del 2013". Fent referència a aquest gest, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, va fer una crida a "recordar constantment al ministeri que és el responsable d'impulsar el corredor mediterrani". Valls va assegurar que, després de ser inclòs com a infraestructura prioritària per la Comissió Europea, el corredor "ja està en marxa" i va afegir que el món empresarial i la societat civil han de "continuar insistint en la seva necessitat però sobretot en el compliment dels compromisos".

Cooperació entre els territoris

Els presidents de les cambres de comerç de València, Mallorca, Almeria i Llenguadoc-Rosselló, entre d'altres, també es van sumar a les jornades. José Vicente Morata, president de la Cambra de Comerç de València, va proposar que la cooperació entre els territoris vagi més enllà del traçat ferroviari i impliqui també altres aspectes. El front de defensa del corredor mediterrani comptarà aviat amb un reforç de luxe. La productora Isona Passola, responsable de Pa negre , ha començat a preparar un documental de suport d'una hora de durada que portarà per títol Por donde pasa el futuro i reflectirà "les bondats i virtuts" d'aquest corredor.

stats