Societat 21/11/2016

L'Ajuntament de Badalona denuncia que FCC hauria defraudat 12,8 milions d'euros amb el contracte de la brossa

El consistori portarà l'auditoria externa encarregada a la Fiscalia, que ja investiga les irregularitats de 800.000 euros denunciades per l'Ajuntament de Barcelona

Montse Riart
2 min
Els catalans estan al capdavant d'Europa  en el reciclatge d'envasos.

BarcelonaL'Ajuntament de Badalona denuncia que l'empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) hauria defraudat 12,8 milions d'euros entre 2010 i 2015 en diferents conceptes associats al contracte de recollida de la brossa i neteja de carrers. El consistori ha fet públic el resultat d'una auditoria externa encarregada fa un any, que portarà a la Fiscalia.

La fiscal Teresa Duerto ja ha obert una investigació arran d'una denúncia de l'Ajuntament de Barcelona, que hauria detectat un frau de 800.000 euros en el contracte amb FCC. En el cas del consistori barceloní, se sospita que l'empresa podria haver manipulat les xifres de la recollida de mobles i envasos als districtes de Gràcia, l'Eixample i Ciutat Vella per no superar uns topalls que, a partir de determinats volums, els suposava rebre menys ingressos.

Incompliments de contracte

Segons ha explicat el regidor d'Espais Públics de Badalona, Francesc Duran, l'auditoria -realitzada per un professional independent llicenciat en ciències ambientals- hauria detectat incompliments en el contracte de recollida d'escombraries i neteja viària adjudicat a FCC el maig del 2010. D'una banda, l'informe assenyala que l'empresa hauria revisat a l'alça diferents preus per conceptes que expressament prohibeix la llei. Aquest sobrecost hauria suposat un increment de 4,5 milions d'euros de despesa.

De l'altra, l'auditoria ha detectat que l'empresa també hauria cobrat 3,5 milions d'euros més per inversions no realitzades o per maquinària que no s'estava utilitzant i que hauria infradimensionat en el contracte del servei de recollida, de manera que després hauria acabat cobrant al consistori 2,8 milions d'euros més per cobrir totes les necessitats del servei.

A més l'informe assegura que, tot i que amb els anys el preu del servei ha caigut un 20%, es continua cobrant el mateix, cosa que implicaria un sobrecost d'1,6 milions d'euros més. També s'han trobat conceptes facturats dues vegades, per un import de 300.000 euros.

El contracte expira el 2020 i en els últims 5 anys ha reportat a l'empresa uns ingressos d'entre 18 i 20 milions d'euros anuals. L'alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, ha qualificat de "molt greus" les presumptes irregularitats detectades i ha assegurat que el consistori farà el que calgui "per vetllar pel control i el seguiment dels contractes públics externalitzats".

Responsabilitat del PP

Tant Sabater com Duran han qüestionat l'actuació de l'anterior equip de govern municipal del PP, amb Xavier García Albiol al capdavant, a l'hora d'adjudicar i fer seguiment del contracte. Segons el regidor d'Espais Públics la concessió va coincidir amb un "desmantellament" del departament de neteja municipal, que va passar de tenir entre 6 i 8 treballadors a només 2.

En aquest sentit, tant l'alcaldessa com el regidor han explicat que el consistori s'està plantejant incrementar les tasques "d'inspecció" per garantir "el compliment dels contractes externalitzats", en paraules de Sabater. "Revertirem el desmantellament del departament de neteja, perquè amb els recursos existents aquestes irregularitats són difícils de detectar", ha afegit Duran.

El consistori no ha volgut explicar si es plantejaven trencar el contracte amb la companyia i remunicipalitzar el servei. Asseguren que tot just ara estan començant a avaluar la situació i volen reunir-se amb FCC per "demanar-los explicacions". Sabater ha admès, però, que els resultats de l'auditoria evidencien que "cal replantejar el control sobre els contractes públics" dels ajuntaments. El consistori també ha obert una investigació interna.Per saber-ne més: Barcelona acusa FCC d'"una manipulació maquiavèl·lica"

stats