Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ

Més de 64.000 alumnes afronten aquest matí les proves d'avaluació de quart d'ESO

És la primera avaluació externa d'aquest cicle, en ple debat per reduir-lo. El Govern creu que els resultats seran similars als de PISA

Els 64.000 alumnes catalans de l'últim curs d'ESO fan aquest matí les primeres proves d'avaluació impulsades per la Generalitat. Els estudiants posaran a prova les competències en català, castellà, llengua estrangera i matemàtiques. Avui afronten la primera part de les proves. Demà es fa la segona.

Les proves es fan en ple debat sobre la reforma d'aquest cicle, que el govern del PP està decidit a reduir a tres anys per instaurar un batxillerat de tres anys i una formació professional de grau mitjà també de tres anys, de manera que serà obligatori el primer curs de les dues vies. Una reforma que la Generalitat reclama que, com a mínim, s'ajorni per centrar-se primer en el fracàs escolar.

Amb la prova, el Govern tindrà per primera vegada dades pròpies –i més objectives– sobre aquest fracàs escolar i sobre el nivell assolit pels escolars catalans un cop acabada l'etapa obligatòria, ja que fins ara l'únic indicador disponible eren les proves PISA de l'OCDE.

En l'últim d'aquests informes internacionals, el del 2009, es van examinar 1.381 alumnes de 50 centres d'ESO catalans, un 2,3% dels 60.000 alumnes de 15 anys d'aquell moment. En canvi, l'avaluació que posa en marxa el Govern abastarà la totalitat d'alumnes de quart d'ESO. L'única exempció són els alumnes amb necessitats educatives especials i els nouvinguts arribats l'últim any: un 5% dels alumnes de quart no faran la prova per algun d'aquests dos motius.

14% als nivells més baixos

Però malgrat la diferència metodològica, el president del Consell Superior d'Avaluació de Catalunya, Joan Mateo, es mostra convençut que els resultats que donarà aquesta primera avaluació del sistema "seran similars als de PISA", que l'any 2009 va detectar un 14% d'alumnes d'ESO catalans que no havien assolit les competències mínimes en comprensió lectora.

Tot i que el resultat català (498) va estar lleugerament per sobre de la mitjana de l'OCDE (491) i de l'espanyola (481), hi havia molt pocs alumnes als nivells més alts de competència (un 4% davant el 8% de l'OCDE).

Les proves que ha elaborat el Consell Superior d'Avaluació, assessorat, durant tot un any, per experts en avaluació i didàctica, serviran per decidir "canvis i millores" al sistema educatiu, diu Mateo. "En l'avaluació de sisè de primària, el departament hi va identificar els 100 centres amb resultats més baixos, i a través de la direcció general de primària i la inspecció d'educació hi va intervenir per mirar de corregir el que fallava", apunta com a exemple.

A finals de març es faran públics els resultats de la prova d'ESO en el conjunt de Catalunya. Però, com passa amb la de primària, els resultats de cada centre seran confidencials i els de cada alumne arribaran als pares desglossats per habilitats.

Més continguts de