Societat 10/07/2013

"Del luxe al no-luxe": el nou projecte de la Sagrera en redueix el cost fins als 650 milions

L'Ajuntament de Barcelona i el ministeri de Foment firmen un protocol per "garantir" el desenvolupament de l'estació

Maria Ortega
2 min
Obres de la futura estació del TGV a la Sagrera. El 9 de gener entrarà en funcionament l'alta velocitat entre Figueres, Girona i Barcelona, però només pararà a Sants.

BarcelonaHo va anunciar l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, en una conferència al Círculo Ecuestre i avui ha pres forma: el projecte de la macroestació intermodal de la Sagrera es repensa per fer-lo viable en el context actual. El protocol que aquest dimecres han segellat Trias i el president d'Adif, Gonzalo Ferre, redueix en més de 150 milions d'euros el cost del projecte, que passa de més de 800 milions d'euros a un màxim de 650.

La ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, que també han participat en l'acte de signatura, han coincidit amb l'alcalde a remarcar la necessitat de fer viable el projecte en l'actual context de crisi. Un pas que serveix per passar, segons la ministra, "deixar enrere el luxe" en el projecte. Pastor, de fet, ha criticat que moltes de les "construccions faraòniques" no han servit per a res.

L'acord estableix la participació d'un inversor privat, que finançarà part del projecte a partir de l'explotació de les zones comercials de l'Estació.De fet, fins ara es comptava amb els 255 milions que s'estableixen a la disposició tercera de l'Estatut i els 161 milions que hi aportava Adif -que el gener d'aquest any ja va advertit que no disposava d'aquests diners– i la resta de la inversió es feia a partir de les plusvàlues dels edificis que s'havien de construir. Un plantejament que ja no s'aguanta i, per això, el que ha proposat l'equip de govern de Barcelona a Foment és finançar el projecte, a banda d'amb els 255 milions previstos a l'Estatut, amb la comercialització de la part comercial de l'estació.

La zona comercial es desenvoluparà als vestíbuls de l'estació i a l'edifici de l'entorn, al costat muntanya. La part de l'estació serà una zona de 6.000 metres quadrats que s'oferirà en concessió a 60 anys –que es valora en uns 350 milions d'euros- en un concurs que es preveu fer d'aquí a un any i mig i que es farà coincidir amb el del nou edifici, que serà similar a l'Illa Diagonal i ocuparà 70.000 metres quadrats, 22.000 dels quals per a ús comercial.

Alguns dels canvis que permeten rebaixar el cost són la reconsideració d'elements –sense modificar l'esquema ferroviari–, com la coberta o alguns detalls ornamentals, que se suprimeixen. També es "racionalitzen" solucions estructurals i s'optimitzen instal·lacions.

Trias ha titllat l'acord d'"històric" perquè permet desencallar un projecte "molt important per a la ciutat i el país". Pastor també ha anunciat un acord a curt termini amb el Govern pels accessos ferroviaris al port.

stats